جديدترين مطالب مديريتي
آموزش جديدترين و بروزترين مطالب مديريتي

اين معمولا اولين سوالي است كه در ذهن مخاطبان و علاقه مندان به حوزه بازاريابي شبكه اي قرار ميگيرد.

در اين مقاله به بررسي جامع و كامل اين حوزه ي نو پا در كشورمان مي پردازيم.

 

Network Marketing / Multi Level Marketing / Direct Selling

بازاريابي شبكه اي / بازاريابي چند سطحي / فروش مستقيم

با يك مثال شروع ميكنيم:

 

نتورك ماركتينگ چيست

هيدروژن يك گاز است. اكسيژن هم يك گازه ديگه است و تلفيق اين دو ميشود آب.

آب نه ويژگي هاي اكسيژن را دارد نه ويژگي هاي هيدروژن را.

پس بهتره نتورك ماركتينگ را هم ترجمه نكنيم! بازاريابي شبكه اي يك اشتباه مصطلحه كه جا افتادست.

بهتره بگوييم نتورك ماركتينگ يعني: روش نوين توزيع كالا و خدمات

 

در واقع نتورك ماركتينگ از ۲ بخش تشكيل شده است:

نتورك + ماركتينگ

نتورك يعني شبكه سازي.           ماركتينگ هم يعني فروش.

 

در قسمت ماركتينگ يا فروش، نتورك ماركتينگ بخشي از دايركت سلينگ يا فروش مستقيم است. يعني شامل فروش مستقيم محصولات از توليد كننده به مصرف كننده نهايي مي شود.

قسمت نتورك يا شبكه سازي هم يعني اينكه اين كار فروش يا ماركتينگ را از طريق يك شبكه انساني يا شبكه فروش انجام دهيم.

دقت داشته باشيد كه اين دو جزء با هم كاربرد و معنا پيدا ميكنن. بصورت تكي هيچ ربطي به نتورك ماركتينگ ندارند!

چون شبكه سازي تنها يعني همان سيستم هاي هرمي و غيرقانوني سابق كه تنها به دنبال جذب افراد بودند.

و ماركتينگ يا فروش تنها هم ميشود همان روشهاي فروش سنتي.

وقتي دو مفهوم نتورك و ماركتينگ در كنار هم قرار ميگيرند، آنگاه به عنوان شاخه اي از بازاريابي چندسطحي يا مولتي لول ماركتينگ (MLM) شناخته ميشوند.

 

پس در جواب سوال: نتورك ماركتينگ چيست؟ بايد گفت:

نتورك ماركتينگ يك روش فروش مستقيم است كه از شبكه اي از مردم براي فروش يك محصول استفاده مي كند

 

بسيار خوب. پس تا اينجا به چند نكته رسيديم كه مجددا آنها را بيان ميكنيم:

(البته بخاطر برداشتهاي اشتباهي كه معمولا از اين اصطلاحات ميشود)

 

تا اينجا با ۳ اصطلاح آشنا شديم:

۱٫ دايركت سلينگ يا فروش مستقيم (DS = Direct Selling)

۲٫ نتورك ماركتينگ يا بازاريابي شبكه اي (كه به نظر من فروش محصولات از طريق شبكه مناسب تر است!) (NM = Network Marketing)

۳٫ و بازاريابي چند سطحي يا مولتي لول ماركتينگ (MLM = Multi Level Marketing)

 

بعضي ها به اشتباه بيان ميكنند نتورك ماركتينگ همان فروش مستقيم يا دايركت سلينگ است.

همانطور كه گفتم تنها بخش ماركتينگ يا فروش در بازاريابي شبكه اي به صورت فروش مستقيم انجام ميگيرد.

يعني فروش مستقيم زير مجموعه نتورك ماركتينگ است.

بسيار خوب. فكر ميكنم به اندازه كافي در اين مورد توضيح داده شد!

 

روش توزيع كالا در نتورك ماركتينگ:

 

كلا ۳ روش توزيع كالا داريم:

·        فروش از طريق كانالهاي توزيع

·        فروش مستقيم (تك سطحي)

·        فروش مستقيم (چند سطحي)

 

روش ۱: فروش از طريق كانالهاي توزيع

در اين روش محصولات شركت از طريق نمايندگان انحصاري، عمده فروشها، خرده فروشها، مغازه دارها در نهايت به مشتري ميرسد.

 

نتورك ماركتينگ چيست

 

روش ۲: فروش مستقيم (تك سطحي)

در اين روش شركت نماينده اي جذب ميكند و آن نماينده به قيمت عمده محصولات را از شركت ميخرد و به قيمت جزء به افراد ميفروشد.

و به همين ترتيب شركت ها افراد ديگري رو جذب ميكردند كه آنها هم همين كار رو تكرار كنند.

ولي در اين روش مسائلي پيش ميومد. مثلا افراد پس از آموزشي كه ديده بودن نمي توانستند فروشي انجام بدن يا اگر فروش خوبي انجام ميدادند شركتهاي رقيب آنها را به اصطلاح ميدزديدن.

و هزينه آموزشي كه توسط شركت پرداخت ميشد بدون فايده بود.

 

نتورك ماركتينگ چيست

 

 

اينجاست كه فروش مستقيم چند سطحي متولد شد.

روش ۳: فروش مستقيم (چند سطحي)

در اين روش شركت به شما كالايي رو ميده كه شما علاوه بر مصرف شخصي، ميتوانيد آنها را به ديگران هم توصيه كنيد، در ضمن ميتوانيد افراد علاقه مند رو هم جذب كنيد و آنها هم همين كار رو تكرار كنند و علاوه بر مصرف شخصي شان به افراد ديگر توصيه كنند.

 

نتورك ماركتينگ چيست

 

اين روش طبق آخرين آمار منتشر شده از انجمنهاي DSA و WFDSA ، ۱۴۴ ميليون نفر در سراسر دنيا عضو فعال دارد و گردش مالي بيش از ۱۸۰ بيليون دلار!

مطلب بعد توجه به اين مورد است كه اعضاي فعال در صنعت نتورك ماركتينگ درآمد خود را از طريق فروش مستقيم محصولات خودشان و يا بكارگيري افراد ديگر براي فروش محصولات كسب مي كنند.

در واقع اين افراد به نوبه خود ديگران را براي فروش همان محصولات بكار ميگيرند تا زماني كه يك سلسله مراتب از توزيع كننده هاي فروش محصول وجود داشته باشد.

از اين رو به نتورك ماركتينگ بازاريابي چند سطحي هم گفته ميشود.

در نتورك ماركتينگ به افرادي كه كار فروش محصولات شركت را انجام ميدهند توزيع كننده (Distributor) ميگويند.

هر توزيع كننده اساسا يك مالك كسب و كار به صورت كاملا مستقل است يا دقيق تر اگر بگوييم يك نماينده فروش مستقل است.

افراد فعال در صنعت نتورك ماركتينگ درآمد خودشان را هم از طريق فروش محصولات توسط خودشان كسب ميكنند و هم از طريق فروشي كه افراد تحت حمايتشان انجام ميدهند.

البته از طريق يك سيستم جامع پرداخت تحت عنوان طرح يا پلن درآمدزايي شركت.

براي واضح تر شدن بحث يك مثال ذكر ميكنم.

حتما با صنعت بيمه آشنا هستين. افرادي كه در بيمه عمر يا انواع ديگري از آن فعاليت ميكنند. همه ما فكر ميكنيم كه اين افراد به استخدام شركتهاي بيمه درآمده اند در حالي كه اينطور نيست.

اين افراد بصورت مستقل و مالك كسب و كار خودشان هستند.

در واقع از فروش محصولشان كه خدمات بيمه اي است به افراد مختلف پورسانت از شركت بيمه دريافت ميكنند. البته با توجه به طرح درآمدي همان شركت بيمه!

مطالعه اين مطلب را هم پشنهاد ميكنيم:  آموزش پيگيري در بازاريابي شبكه اي - بخش اول

مطلب بعدي اين است كه در نتورك ماركتينگ درآمد و پاداشي كه از طريق شركت به افراد واجد شرايط پرداخت ميشود از محل حذف هزينه هاي تبليغاتي و همچنين كاهش واسطه ها بدست مي آيد.

در مورد هزينه تبليغات در روشهاي سنتي كافيه نگاهي به آدرس زير بكنيد تا جديدترين نرخ تبليغات تلويزيوني را مشاهده كنيد.

 

http://bazargani.irib.ir/main-page

 

در سايت فوق ميتوانيد تعرفه پخش تلويزيوني و راديويي را مشاهده كنيد. بعد از مشاهده و يك حساب سرانگشتي شگفت زده خواهيد شد!

در مورد كاهش واسطه ها هم در تصاوير زير بصورت كامل تفاوت شيوه سنتي فروش با شيوه جديد از طريق بازاريابي شبكه اي بيان ميكنيم:

 

نتورك ماركتينگ چيست

 

نتورك ماركتينگ چيست

 

به نظرم ديگه كاملا مشخص شد كه نتورك ماركتينگ چيست؟

نتورك ماركتينگ شامل مزايا و معايبي است.

ولي از آنجا كه موضوع اين مقاله تنها در مورد معرفي اين صنعت بود ساير موارد را در مقالات جداگانه اي بررسي ميكنيم.

با سپاس فراوان بخاطر توجه تان.

 

منبع: گروه آموزشي آنلاين ام ال ام (آموزش بازاريابي شبكه اي)


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: مديريت
[ ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۲:۳۹:۲۴ ] [ جواد ]

كافي است در مورد راه‌هاي افزايش فالوور در اينستاگرام جستجو كنيد تا با عبارت ربات اينستاگرام روبرو شويد. يك ربات كه ظاهراً كمكتان مي‌كند تا به سرعت فالوئرهاي اينستاگرام خود را افزايش بدهيد، فالوئرهاي واقعي و ايرانيكه از قضا به صفحه شما هم علاقه دارند.

ربات اينستاگرام كم‌هزينه‌ترين و بهترين راه براي افزايش فالوئرها در اينستاگرام است. اما اين ربات دقيقاً چيست و چه كاري انجام مي‌دهد؟ در اين مقاله قرار است پاسخ هر ۲ سوال را به شما بدهيم

.

ربات اينستاگرام چيست؟

قبل از آنكه ربات اينستاگرام را به شما توضيح بدهم، لازم است در مورد يك روش متداول افزايش فالوور صحبت كنيم.

يكي از بهترين راه‌هاي جذب كردن فالوئرهاي جديد براي يك پيج، تعامل با پيج‌هاي ديگر است. يعني اينكه شما شروع به لايك كردن، كامنت گذاشتن يا فالو كردن آدمهايي بكنيد كه فكر ميكنيد به پيج شما علاقهمند هستند تا آنها هم به سراغ پيج شما بيايند. هيچ بعيد نيست خود شما قبلاً اين روش را امتحان كرده باشيد و بازدهي بالاي آن را ديده باشيد، يا حتي كساني براي افزايش فالوئر با همين تكنيك شما را فالو كرده‌ باشند.

فهميدن دليلِ موثر بودن اين روش چندان سخت نيست. كاملاً طبيعي است كه وقتي كسي به پيج شما لايك، كامنت يا فالو بدهد، شما هم متقابلا كنجكاو مي‌شويد تا صفحه او را بررسي كنيد و اگر اين صفحه را دوست داشتيد، آن را دنبال كنيد. اصلاً ما در روانشناسي يك اصل به نام عمل متقابل داريم كه به خوبي دليل اين رفتار ما آدم‌ها را توضيح مي‌دهد. اگر دوست داشته باشيد بيشتر بدانيد مي‌توانيد مطلب تاثير عمل متقابل را در وبلاگ نوين بخوانيد.

حالا بگذاريد دوباره به ربات اينستاگرام خودمان برگرديم. كاركرد يك ربات افزايش دنبال كننده اينستاگرام، دقيقاً همان چيزي است كه در بالا توضيح داده شد. يعني ربات اينستاگرام يك برنامه يا نرم افزار است كه در نقش پيج شما، به سراغ آدم‌هايي مي‌رود كه احتمالاً به پيج شما علاقه‌مند هستند و با آنها تعامل ايجاد مي‌كند (همان لايك، كامنت، فالو و …).

تنها فرق اين برنامه اين است كه ديگر همه‌چيز به صورت خودكار انجام مي‌شود و شما فقط بايد تنظيمات اوليه‌اي به اين ربات بدهيد. در ادامه دقيقاً طرز كار اين ربات و قابليت‌هايي كه اكثر ربات‌هاي خوب اينستاگرام (ازجمله ربات خود ما) دارند را به شما توضيح خواهم داد.

 

ربات اينستاگرام چگونه كار مي‌كند؟

حالا كه فهميديم ربات اينستاگرام چيست، وقت آن است كه به سراغ نحوه فعاليت آن برويم. يك ربات خوب جذب فالوور اينستاگرام، هم مي‌تواند در افزايش فالوورهاي واقعي (و صد البته، ايراني) شما بسيار تاثيرگذار باشد، هم دقيقاً كساني را به صفحه شما جذب مي‌كند كه به آن علاقه‌مند هستند. اما اين موضوع چگونه انجام مي‌شود؟

شما در هنگام تنظيم ربات، ۲ مساله كلي را بايد مشخص كنيد كه در ادامه آنها را توضيح مي‌دهيم. البته توضيحات من در مورد ربات افزايش فالوور اينستاگرام است اما اين هر ربات خوبي بايد از همين ويژگي‌ها برخوردار باشد.

 

مساله ۱: چگونه مي‌خواهيد تعامل داشته باشيد؟

همانطور كه گفتيم، شما با استفاده از ربات اينستاگرام مي‌توانيد به روش‌هاي مختلفي با كاربر تعامل داشته باشيد:

  1. ربات شما مي‌تواند به صورت اتوماتيك پست‌هاي ديگران را لايك كند.
  2. ربات شما مي‌تواند كامنت‌هاي خودكار بر روي پست‌هاي ديگران بگذارد.
  3. ربات شما مي‌تواند به صورت خودكار پيج‌هاي مرتبط را فالو كند و اگر دلتان بخواهد پس از مدتي آنها را آنفالو كند.

هنگامي كه شما يك ربات اينستاگرام را خريداري مي‌كنيد، مي‌توانيد مشخص كنيد كه اين ربات از كدام روش‌هاي ذكر شده براي جذب فالوور استفاده كند. به علاوه، مي‌توانيد سرعت انجام هر يك از اين فعاليت‌ها را مشخص كنيد. مثلاً ربات را به نحوي تنظيم كنيد كه هر ساعت، ۱۰ پيج هدف را فالو كند.

و اينگونه است كه ماهيانه شما مي‌توانيد هزاران فالوئر (كه البته اشتباها مي‌نويسند فالوور)  جديد براي پيج خود پيدا كنيد. آدم‌هايي كه واقعي هستند. اما ما گفتيم اين آدم‌ها به پيج شما علاقه‌مند هم هستند. چگونه يك ربات از پس چنين چيزي بر مي‌آيد؟

اين مربوط به مساله دوم ما مي‌شود.

 

مساله ۲: با چه كساني مي‌خواهيد تعامل داشته باشيد؟

مطمئناً چندان به سود شما نيست كه يك پيج انگليسي را فالو كنيد. چون در بهترين حالت، قرار است يك فالوئر خارجي به دست آوريد. فايده هم ندارد اگر پست كسي را لايك كنيد كه كوچكترين علاقه‌اي به پيج شما ندارد. در نهايت چنين آدمي قرار نيست به دنبال كننده شما تبديل شود.

چيزي كه شما مي‌خواهيد مشخص است: فالوورهاي واقعي و ايراني (شايد هم فقط خارجي). و براي اينكار، ربات هاي اينستاگرام يك قابليت فوق‌العاده را به شما ارائه مي‌دهند: مشخص كردن و هدفگيري كساني كه مخاطبان اصلي شما هستند. آن هم به ۳ روش مختلف.

در ادامه تك تك روش هاي هدفگيري مخاطبان توسط ربات افزايش فالوئر اينستاگرام را به شما توضيح خواهم داد:

 

  1. افزايش فالوئر و لايك با ربات اينستاگرام

اكثر كاربران اينستاگرام از هشتگ براي مشخص كردن موضوع پست‌هاي خود استفاده مي‌كنند و ربات هاي اينستاگرام يك فرصت استثنايي به شما مي‌دهند تا از اين موضوع استفاده كنيد.

كافي است مشخص كنيد كه چه هشتگ‌هايي به كار شما مرتبط هستند. مثلاً اگر كار شما در زمينه لباس است، مي‌توانيد كساني را هدف فعاليت‌هاي ربات خود قرار دهيد كه از هشتگ #لباس و #مد در پست‌هاي خود استفاده كرده‌اند.

  1. يك مكان جغرافيايي را هدف بگيريد

مواقعي هم هست كه شما فقط به دنبال كاربراني هستيد كه در يك مكان مشخص هستند. مثلاً مي‌خواهيد فالوئرهاي شما از يك شهر مشخص مثل تهران يا مشهد باشند. آن وقت كافي است براي ربات اينستاگرام خود اين مكان را تعيين كنيد تا به سراغ كاربراني برود كه پست‌هايي در مكان (Location) مد نظر شما منتشر كرده‌اند.

البته، لازم نيست هدفگيري جغرافيايي شما به بزرگي يك شهر باشد. گاهي مي‌خواهيد فقط يك منطقه را هدف قرار دهيد. مثلاً كساني كه در تجريش هستند. و چنين چيزي هم توسط ربات اينستاگرام ما ممكن خواهد بود.

  1. يك پيج (رقيب را) هدفگيري كنيد

وقتي كسي به پيج‌هاي مشابه شما علاقه‌مند باشد، به احتمال زياد از پيج شما هم خوشش خواهد آمد. پس هدفگيري چنين آدم‌هايي قطعاً به سود شما خواهد بود. و خوشبختانه ربات اينستاگرام ديدوگرام، چنين امكاني را نيز در اختيار شما قرار مي‌دهد. يعني با استفاده از آن مي‌توانيد با فالوئرهاي يك پيج ديگر هم تعامل داشته باشيد.

شما مي‌توانيد هدفگيري‌هاي پيچيده‌تري هم داشته باشيد

البته اين پايان كار يك ربات نيست. راه‌هاي پيچيده‌تري هم براي تنظيم يك ربات وجود دارد كه متناسب با نيازتان مي‌توانيد از آنها استفاده كنيد.

براي مثال، فرض كنيم كه فعاليت صفحه شما در زمينۀ فروش لباس است. پس مي‌بايست كساني را هدف قرار دهيد كه به مد و لباس‌هاي جذاب علاقه‌مند هستند. براي اين منظور، چند هشتگ مختلف از جمله #مد و #خريد_لباس را براي ربات اينستاگرام خود مشخص مي‌كنيد.

اما مساله اينجاست كه وقتي كسي از يك هشتگ مثل خريد لباس در پست‌هاي خود استفاده مي‌كند، به احتمال زياد، خودش يك فروشنده لباس است و رقيب شما محسوب مي‌شود. پس تعامل با او فايده‌اي ندارد. اما كساني كه با او تعامل دارند براي شما مهم هستند. مثلاً كسي كه براي پست او كامنت گذاشته است. در نتيجه اگر اين افراد را دنبال كنيد، قطعاً به سود شما خواهد بود. همانطور كه حدس زديد، تنظيمات پيشرفته ربات اينستاگرام ما به شما اجازه چنين كاري را هم مي‌دهد.


رشد درخت اينستاگرام با استفاده از ربات افزايش فالوور

ربات اينستاگرام در جذب فالوئرهاي جديد چقدر تاثير دارد؟

خب، تمام اين‌ها در حرف قشنگ است. اما سوال بزرگ اينجاست كه استفاده از يك ربات اينستاگرام، واقعاً چقدر در جذب فالوئرهاي جديد تاثير خواهد داشت. در جواب بايد بگويم كه طبق تجربه، متوجه شده‌ام كه به طور متوسط، يك پيج در ماه مي‌تواند ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ فالوئر جديد بدست آورد.

اما نبايد فراموش كنيد كه گرفتن فالوئرهاي جديد كاملاً بستگي به كيفيت پيج شما دارد. اگر صفحه جذابي داشته باشيد، گرفتن ۵۰۰۰ فالوئر جديد در يك ماه هم دور از ذهن نيست. اما اگر صفحه شما جذاب نباشد، بازدهي ربات افزايش فالوئر شما هم كمتر خواهد بود.

اين يعني استفاده از ربات اينستاگرام، علاوه بر بالا بردن تعداد فالوئرهاي شما، يك مزيت ديگر هم خواهد داشت. اينكه بتوانيد پيج خود را از نظر جذابيت بسنجيد و كيفيت آن را به مرور زمان بهتر كنيد. اين حرف به اين معناست كه اگر ربات شما ماهانه كمتر از ۱۰۰۰ فالوئر را جذب كرده است، شما صفحه‌ي چندان جذابي نداريد و بايد در صفحه‌ي خود تجديد نظر كنيد.

 

چه گزارش‌هايي كه از يك ربات اينستاگرام خواهيد گرفت؟

آخرين مساله‌اي كه مي‌خواهم در مورد آن صحبت كنم، گزارش‌هايي است كه از يك ربات دريافت مي‌كنيد. هر چه نباشد، شما بايد بدانيد كه ربات شما مشغول چه كاري است و چقدر در رسيدن به هدف خود يعني افزايش فالوئر شما موثر عمل كرده است.

ربات‌ ما و ساير ربات‌هاي خود اينستاگرام، گزارش‌هاي مختلفي را در لحظه در اختيار شما مي‌گذارند. از جمله اينكه تا به حال چه تعداد لايك و كامنت گذاشته‌اند و چند نفر را فالو يا آنفالو كرده‌اند.

يك گزارش جالب ديگر ربات‌ها، ميزان افزايش فالوئر است. يعني به شما مي‌گويند كه از زمان فعال شدن ربات، چه تعداد فالوئر جديد به دست آورده‌ايد. اين گزارش همچنين شامل يك درصد جذب هم مي‌شود كه به شما مي‌گويد چه درصدي از مخاطباني كه ربات هدف قرار داده است، جذب پيج شما شده‌اند.

در نهايت، دوست دارم يك گزارش جالب ديگر كه ربات ديدوگرام به شما ارائه مي‌دهد را هم معرفي كنم، يعني متوسط درصد جذب تمام ربات‌هايي كه در ديدوگرام فعال هستند. اين گزارش به شما كمك مي‌كند تا كيفيت پيج اينستاگرام خود را نسبت به سايرين بسنجيد و تا جاي ممكن آن را بهبود ببخشيد.

 

آيا ايدۀ استفاده از ربات اينستاگرام براي شما جذاب شد؟

تا به اينجا، مطمئن هستم كه با ربات اينستاگرام به خوبي آشنا شده‌ايد و از قابليت‌هاي آن سر در آورده‌ايد. اما هيچ بعيد نيست كه حالا دوست داشته باشيد بيشتر در رابطه با اين نرم‌افزار اينترنتي اطلاعات كسب كنيد و شايد حتي يك خريد ربات اينستاگرام براي خودتان فعال كنيد.

 

منبع: وبلاگ هميار وب


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: ريپورتاژ آگهي
[ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۳۶:۵۰ ] [ جواد ]

ضرب‌ المثل‌ مديريتي شماره۱ از جامايكا

قبل از آنكه از رودخانه عبور كني، به تمساح نگو “دهن گنده”.
تفسير: تا وقتي به كسي نياز داري، او را تحمل كن و با او مدارا كن.

ضرب‌ المثل‌ مديريتي شماره۲ از هاييتي

اگر ميخواهي جوجه‌هايت سر از تخم بيرون آورند ، خودت روي تخم‌مرغ ها بخواب.
تفسير: اگر به دنبال آن هستي كه كارت را به بهترين شكل انجام دهي آن را به شخص ديگري غير از خودت مسپار.

ضرب‌ المثل‌ مديريتي شماره۳ كشورهاي لاتين

يك خرگوش احمق، براي لانه‌ي خود سه ورودي تعبيه مي‌كند.
تفسير: اگر خواهان امنيت هستي، عقل حكم مي‌كند كه راه دخالت ديگران را در امور خودت بر آن‌ها ببندي

ضرب‌ المثل‌ مديريتي شماره۴ از آفريقا

هر سوسك از ديد مادرش به زيبايي غزال است.
تفسير: معادل فارسي اش مي شود ، اگر در ديده‌ي مجنون نشيني ، به غير از خوبي ليلي نبيني.

ضرب‌ المثل‌ مديريتي شماره۵ از روسيه

بشكه‌ي خالي بلندترين صدا را ايجاد مي‌كند.
تفسير: هياهو و ادعاي زياد نشان از تهي بودن دارد.

ضرب‌ المثل‌ مديريتي شماره۶ از اسپانيا

براي پختن يك املت خوشمزه ، حداقل بايد يك تخم‌ مرغ شكست.
تفسير: بدون صرف هزينه به نتيجه‌ مطلوب دست نخواهي يافت

ضرب‌ المثل‌ مديريتي‌ شماره۷ از روسيه

هر كه چاقوي بزرگي در دست دارد، لزوماً آشپز ماهري نيست.
تفسير: دسترسي به امكانات مطلوب ضامن موفقيت نيست.

ضرب‌ المثل‌ مديريتي‌ شماره۸ از ژاپن

اگر مي خواهي جاي رئيس ات بشيني پس هلش بده بره بالا
تفسير: براي پيشرفت زير آب كسي رو نزن.

 

منبع:بازده


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۷:۱۴:۳۹ ] [ جواد ]

شايد وقت آن رسيده كه به اين خشم به عنوان يك عامل بازدارنده در محيط كار كه كارآيي شما را كاهش مي دهد توجه بيشتري كنيد و حداقل ريشه آن را بيابيد.

آيا هنوز از اينكه در محيط كار از تلاش هايتان قدرداني نشده است و ارتقاي رتبه نگرفته ايد عصباني هستيد؟ آيا عصبانيت شما به خاطر داشتن همكاراني است كه دائم با بدگويي ها و دخالت هاي خود دست به تخريب وجهه شما نزد كارفرمايتان مي زنند؟ شايد وقت آن رسيده كه به اين خشم به عنوان يك عامل بازدارنده در محيط كار كه كارايي شما را كاهش مي دهد توجه بيشتري كنيد و حداقل ريشه آن را بيابيد.

شواهد نشان مي دهد بسياري از ما در محيط كار نفرت و عصبانيت را در خود سركوب مي كنيم غافل از اينكه اين احساسات تأثير منفي خود را بر زندگي شخصي و حرفه اي ما مي گذارند. ريشه يابي اين احساس حداقل كاري است كه ما مي توانيم به عنوان گام اول براي رهايي از آن بر داريم .

نتايج يك تحقيق دانشگاهي نشان مي دهد از هر 4 كارمند، يك كارمند در محيط كار خود بنا بدلايل مختلف عصباني است و در بيشتر اوقات اين عصبانيت را كتمان مي كند. اين عصبانيت در آن حد نيست كه به كسي آسيب برساند اما تأثيرات منفي آن به صورت استرس ، افسردگي ، دلزدگي از كار، خستگي مفرط و حتي تحريك ديگران به خرابكاري و توطئه عليه ديگران در وجود فرد نمود مي يابد.

بنابر اين عصبانيت ناشي از كار يا محيط كار نه تنها براي سازمان ها خطر ناك است بلكه مي تواند سلامت افراد را با بيماريهايي نظير فشار خون بالا، سر درد و حتي ناراحتي هاي قلبي و عروقي به خطر اندازد. خشم يا عصبانيت را مي توان يك حس قوي نارضايتي يا تعارض تعريف كرد كه مجموعه اي از شرايط و فاكتور ها به آن دامن مي زنند.

عصبانيت به عنوان يك حس طبيعي در وجود بشر به ما هشدار مي دهد كه در روند اوضاع يا محيط پيرامونمان مشكلي وجود دارد كه نياز به رسيدگي و توجه دارد. خشم يا عصبانيت موقعي بروز مي كند كه افراد از انجام كاري كه مي خواهند منع شده يا مجبور به انجام كاري بر خلاف تمايل خود مي شوند ، برخي كارمندان ناراضي و عصباني در محيط كار ترجيح مي دهند بسوزند و بسازند تا اينكه با ابراز خشم خود وضعيت را ازآنچه هست بدتر كنند. به اعتقاد آنان از كوره در رفتن نه تنها مشكلي را حل نمي كند بلكه مي تواند خود مشكلي را بر مشكلات بيافزايد.

به عنوان مثال، باعث از دست دادن كارشان يا به هم خوردن روابطشان با ديگران شود به گفته روانشناسان عدم مهار خشم و عصبانيت فردي در محيط كار در دراز مدت فرد را به لحاظ روحي فرسوده مي كند و از بازده و كارايي او در فعاليت هاي گروهي مي كاهد.

آنها همه را با خودشان دشمن مي كنند و با اين كار بستر مناسبي براي از دست دادن نفوذ خود در ميان ديگران وحتي ابتلاء به انواع بيماريهاي جسمي نظير فشار خون بالا،سكته و ... را فراهم مي كنند.

از سوي ديگر سركوب كردن خشم عواقب بدتري به دنبال دارد با اين كار فرد انگيزه رقابت سالم در محيط كار را از دست مي دهد و به نيرويي منفعل تبديل مي شود.

راهكارهاي زير به شما كمك خواهد كرد تا بر خشم خود مسلط شويد يا آنرا به طرز صحيحي بروز دهيد.

واكنش خود را به بعد از رفع شدن عصبانيت موكول كنيد.

اگر عصباني هستيد با شمردن 1 تا 50 واكنش خود را در برابر شرايط موجود به پس از رفع شدن عصبانيتتان موكول كنيد. سرگرم كردن خود با افكار ديگران به شما كمك مي كند در آن لحظه برخورد مسلط شويد و با احساسات خود و نقيض خود كنار بياييد. وقتي بر خشم خود فائق آمديد به جاي سرزنش كردن خود، به خود تبريك بگوييد و با آرامش خاطر به حل مشكل بپردازيد. به خاطر داشته باشيد كه در حالت عصبانيت، مشكل بتوان طرف مقابل را متوجه درستي ديدگاه خود كرد بنا براين اثبات درستي عرف يا موضوع خود را به پس از رفع عصبانيت موكول كنيد.

نفس عميق بكشيد و از مسائل جزئي عصباني نشويد، اهميت ندهيد.

بسياري از مواقع با چشم پوشي از برخي مسائل يا رفتارها مي توان خود را از افتادن در دام عصبانيت نجات داد. به عنوان مثال اگر كسي در محيط كار با شما رفتار ناعادلانه اي داشت به جاي غصه خوردن و سركوب كردن خشمتان بسادگي از كنار آن بگذريد و به خاطر آن اعصاب خود را فرسوده نكنيد.

ديدگاههاي مختلف را مد نظر قرار دهيد.

گاهي يك مسئله يا مشكل از ابعاد مختلفي قابل بررسي است و يا ديدگاههاي مختلف مي توان به آن پرداخت در نتيجه تصميم گيري در باره درست يا غلط بودن آن كاري بيهوده است.متفاوت بودن ديدگاههاي طرف مقابل ما نبايد باعث شود فكر كنيم او اشتباه مي كند يا اينكه فقط حق با ماست.

 

منبع: عصر ايران


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: مديريت
[ ۵ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۱۲:۵۰:۱۳ ] [ جواد ]


در نگرش تاريخي به موضوع سازمان و مديريت دسته‌بنديهاي مختلفي پيرامون مكاتب مختلف و نظريه هاي هر مكتب ارائه شده است. برخي از اين طبقه‌بنديهاي انجم گرفته در زير به صورت خلاصه ارائه شده است:


۱-۱- طبقه‌بندي هارولد كونتز

مكتب فرايندي (وظيفه اي)، مكتب تجربي، مكتب رفتار انساني، مكتب نظام اجتماعي، نظريه تصميم گيري، مكتب كمي و مقداري

كنتز بعدها اين تقسيم بندي ۶ طبقه‌اي را به ۱۱ طبقه تقسيم نمود كه چندان مورد اقبال نگرفت.


۲-۱- طبقه‌بندي ويليام اسكات

مكتب كلاسيك، مكتب نئوكلاسيك، مكتب سيستمي

طبقه‌بندي سه‌گانه ويليام اسكات در بيشتر كتاب هاي مديريت استفاده مي‌شود. هرچند اين طبقه بندي به نوعي ناتمام است.


۳-۱- طبقه‌بندي ريچارد اسكات

كتاب سازمان و سازماندهي نوشته ريچارد سكات و گراد ديويد يكي از كتاب‌هاي ترجمه شده به زبان فارسي است (دانلود كتاب). اسكات براساس دو ديدگاه سيستم باز و بسته و مدل‌هاي منطقي و اجتماعي رفتار انسانها، چهار دسته از مكاتب مديريت را معرفي كرد:

۱- نگرش سيستم بسته و رفتار منطقي انسان (1900-1930) : همان نظريه‌هاي كلاسيك مديريت ويليام اسكات

۲- نگرش سيستم بسته و رفتار اجتماعي انسان (1930-1960) : همان نظريه‌هاي نئوكلاسيك مديريت ويليام اسكات

۳- نگرش سيستم باز و رفتار منطقي انسان (1960-1970) : شكل گيري ساختار براساس محيط شامل نظريه هاي وودوارد، پرو و تامسون

۴- نگرش سيستم باز و رفتار اجتماعي انسان : اندشمنداني مانند مير و روان، مارچ و اولسون، ففر و سالانسيك

ريچارد اسكات بعدها همراه با گراد ديويس در كتاب سازمان و سازماندهي نگرش سيستم هاي عقلائي، طبيعي و باز را مطرح كرد. خلاصه اين كتاب توسط دكتر سيد محمود حسيني اميري از اساتيد دانشگاهي فعال سايت پارس مدير ارائه شده است. مطالعه اين كتاب براي جمع بندي تئوريهاي سازمان و مديريت مفيد است.


۴-۱- طبقه‌بندي ماري جو هچ

كتاب تئوريهاي سازمان نوشته ماري جو هچ يكي از كتاب‌هاي ترجمه شده به زبان فارسي است (دانلود كتاب). هچ در اين كتاب سه ديدگاه مدرن، نمادين-تفسري و پست مدرن را معرفي كرده است. تفاوت اصلي ديدگاه هچ با سايرين در طبقه بندي تئورهاي مديريت نگاه متفاوت او به تئوريهاي كلاسيك مديريت است.

براساس نگرش او ديدگاه كلاسيك و مكتب روابط انساني هر دو به دوره پيش از تاريخ مدون مديريت برميگردند. براين اساس وي هر دو مكتب كلاسيك و نئوكلاسيك(روابط انساني) را تحت عنوان مكتب كلاسيك معرفي كرده است.

تمركز اصلي هچ بر سه نوع نگاه مدرن، تفسيري-نمادين و پست مدرن به تئوريهاي سازمان و مديريت است. اين طبقه بندي ريشه در مطالعات تام بارنز در كتاب جامعه شناسي و صنعت دارد كه مراحل سه گانه صنعت گرائي را در آن تشريح كرده است.

منبع: پارس مدير


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۷:۲۹:۵۸ ] [ جواد ]
[ ۱ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

مرجع آموزش جديدترين و بروزترين مطالب مديريتي