جديدترين مطالب مديريتي
آموزش جديدترين و بروزترين مطالب مديريتي

مديريت دانشي است كه با توجه به آنچه در جامعه مي گذرد پيوسته سبك هاي جديدي پيدا مي كند در زير ليستي از ۲۰ سبك جديد مديريتي در شركت ها آمده است .

سبك مديريتي شما چگونه است ؟

كاركنان شما در مورد سبك مديريتي تان چه قضاوتي دارند ؟

مديريت با حركت سريعتر از كاركنان

اين مديران را هميشه در سالن و يا ده پله جلوتر ميبينيد.”بايد حرف بزنيم”

اين جمله اي است كه زياد از انها ميشنويد.

مديريت با حواس پرت

اين مديران را شما در هنگام ملاقات در وضعيتي ميبينيد كه پشت به شما و دست در جيب ايستاده اند و از پنجره بيرون را نظاره ميكنند.

مديريت نوشتاري

اين دسته از مديران بسيار فراموش كارند و شما را وادار به مكتوب نمودن هر چيزي كه ميگوييد ميكنند.

مديريت با تفويض اختيار به منشي

اين مديران همه چي را به منشي خود واگذار ميكنند.

مديريت با عدم اگاهي

اين مديران واقعا چيزي نمي دانند و به شما اجازه ميدهند كه جواب دهيد و در عين حال با صحبت هاي غير مرتبط وقت را تمام ميكنند.

مديريت با تفكر مفهومي

اين افراد تلاش دارند كه زمان حال را با ديدي نظري نسبت به اينده توضيح دهند.ايده اي كه اصلا كارايي ندارد انها را ارضا ميكند و ان اينكه:انها هميشه چيزي براي صحبت كردن پيدا ميكنند.

مديريت با پنهان نمودن اطلاعات

اين افراد از ارزش اطلاعات در بازار اگاهند و اگر از انها چيزي كسب كرديد بايد خيلي خوشحال باشيد.

مديريت با انجام دقيق انچه رييس ميگويد.

اين مديران مانع تفكر خلاق مديران خود ميشوند در غير اين صورت بايد زياد كار كنند.

مديريت با حركت در پشت سر رييس

در سازمان خهاي سلسله مراتبي شما ميتوانيد گروههايي را ببينيد كه در سالن راه ميروند و كاملا در پشت سر مديراني هستند كه اندكي بالاتر از انها هستند.

مديريت با لبخند و پوشش خوب

اگر با اين دسته از مديران ابجو بخوريد يا ناهار ميل كنيدو به انها لبخند بزنيد و نيز لباس مناسب بپوشيد چيزي نميتواند مانع كار شما شود.

مديريت با مطالعه

اين دسته از مديران باوجود مطالعه و حضور در كنگره هاي مختلف   بازهم به گروه ۵ تعلق دارند. هر چه بيشتر مياموزند بيشتر از عمل فاصله ميگيرند.

مديريت با اوراق مبهم

ايا انها را ميشناسيد؟ اين اوراق حاوي فلش هاي بزرگ ، كادر و دواير را ديده ايد؟ اين ورق ها اينده درخشان انها را رقم ميزند.

مديريت با درهاي باز و اتاق خالي

اين سبك اصلاح شده شيوه قديمي درهاي باز است.و شما واقعا ميتوانيد هر وقت خواستيد داخل شويد و يا بيرون بياييد. هيچ كس هيچوقت نميداند كه اين مديران كجا هستند.

مديريت باگفتگو با ساير مديران

اين نوع از مديريت بسيار مشهور است. اين كار باعث ميشود كه اطلاعاتي را كه كاركنان در ۱۵ دقيقه به انها ميدهند در عرض چند ساعت بدست اورند.

مديريت با زير ساخت هاي غير حمايتي

در يك سازمان بدون زيرساخت اميدوار كننده مديران واقعا ضروريند و اين مديران مانع برخورداري سازمان از زيرساخت هاي بهتر ميشوند.

مديريت با اختصارات

اين گونه مديران با اختصارات كار ميكنند و از ان براي دستيابي به راه ارتباطي كوتاه استفاده ميكنند.

مديريت بااستفاده از واژگان نامشخص

اين دسته از مديران شما را با اين واژه هاي نامشخص و گنگ گيج ميكنند.

مديريت با تجديد سازمان

اين گونه از مديران اگر احساس كنند چيزي براي سازماندهي موجود نيست سازمان را از نو ميسازند.

مديريت با اعتقاد

اين دسته از مديران داراي اموزش غير مادي هستند زيرا هيچ مدركي ندارند.

مديريت با فراموش كردن قول ها

اگر شما يكي از قولهايشان را بياد انها بياوريد، انقدر از نظرشان كم اهميت است كه ان را به سختي بياد مياورند.

 

منبع مقاله: مديران ايران


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: مديريت
[ ۱۸ تير ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۲۰:۳۹ ] [ جواد ]

اين معمولا اولين سوالي است كه در ذهن مخاطبان و علاقه مندان به حوزه بازاريابي شبكه اي قرار ميگيرد.

در اين مقاله به بررسي جامع و كامل اين حوزه ي نو پا در كشورمان مي پردازيم.

 

Network Marketing / Multi Level Marketing / Direct Selling

بازاريابي شبكه اي / بازاريابي چند سطحي / فروش مستقيم

با يك مثال شروع ميكنيم:

 

نتورك ماركتينگ چيست

هيدروژن يك گاز است. اكسيژن هم يك گازه ديگه است و تلفيق اين دو ميشود آب.

آب نه ويژگي هاي اكسيژن را دارد نه ويژگي هاي هيدروژن را.

پس بهتره نتورك ماركتينگ را هم ترجمه نكنيم! بازاريابي شبكه اي يك اشتباه مصطلحه كه جا افتادست.

بهتره بگوييم نتورك ماركتينگ يعني: روش نوين توزيع كالا و خدمات

 

در واقع نتورك ماركتينگ از ۲ بخش تشكيل شده است:

نتورك + ماركتينگ

نتورك يعني شبكه سازي.           ماركتينگ هم يعني فروش.

 

در قسمت ماركتينگ يا فروش، نتورك ماركتينگ بخشي از دايركت سلينگ يا فروش مستقيم است. يعني شامل فروش مستقيم محصولات از توليد كننده به مصرف كننده نهايي مي شود.

قسمت نتورك يا شبكه سازي هم يعني اينكه اين كار فروش يا ماركتينگ را از طريق يك شبكه انساني يا شبكه فروش انجام دهيم.

دقت داشته باشيد كه اين دو جزء با هم كاربرد و معنا پيدا ميكنن. بصورت تكي هيچ ربطي به نتورك ماركتينگ ندارند!

چون شبكه سازي تنها يعني همان سيستم هاي هرمي و غيرقانوني سابق كه تنها به دنبال جذب افراد بودند.

و ماركتينگ يا فروش تنها هم ميشود همان روشهاي فروش سنتي.

وقتي دو مفهوم نتورك و ماركتينگ در كنار هم قرار ميگيرند، آنگاه به عنوان شاخه اي از بازاريابي چندسطحي يا مولتي لول ماركتينگ (MLM) شناخته ميشوند.

 

پس در جواب سوال: نتورك ماركتينگ چيست؟ بايد گفت:

نتورك ماركتينگ يك روش فروش مستقيم است كه از شبكه اي از مردم براي فروش يك محصول استفاده مي كند

 

بسيار خوب. پس تا اينجا به چند نكته رسيديم كه مجددا آنها را بيان ميكنيم:

(البته بخاطر برداشتهاي اشتباهي كه معمولا از اين اصطلاحات ميشود)

 

تا اينجا با ۳ اصطلاح آشنا شديم:

۱٫ دايركت سلينگ يا فروش مستقيم (DS = Direct Selling)

۲٫ نتورك ماركتينگ يا بازاريابي شبكه اي (كه به نظر من فروش محصولات از طريق شبكه مناسب تر است!) (NM = Network Marketing)

۳٫ و بازاريابي چند سطحي يا مولتي لول ماركتينگ (MLM = Multi Level Marketing)

 

بعضي ها به اشتباه بيان ميكنند نتورك ماركتينگ همان فروش مستقيم يا دايركت سلينگ است.

همانطور كه گفتم تنها بخش ماركتينگ يا فروش در بازاريابي شبكه اي به صورت فروش مستقيم انجام ميگيرد.

يعني فروش مستقيم زير مجموعه نتورك ماركتينگ است.

بسيار خوب. فكر ميكنم به اندازه كافي در اين مورد توضيح داده شد!

 

روش توزيع كالا در نتورك ماركتينگ:

 

كلا ۳ روش توزيع كالا داريم:

·        فروش از طريق كانالهاي توزيع

·        فروش مستقيم (تك سطحي)

·        فروش مستقيم (چند سطحي)

 

روش ۱: فروش از طريق كانالهاي توزيع

در اين روش محصولات شركت از طريق نمايندگان انحصاري، عمده فروشها، خرده فروشها، مغازه دارها در نهايت به مشتري ميرسد.

 

نتورك ماركتينگ چيست

 

روش ۲: فروش مستقيم (تك سطحي)

در اين روش شركت نماينده اي جذب ميكند و آن نماينده به قيمت عمده محصولات را از شركت ميخرد و به قيمت جزء به افراد ميفروشد.

و به همين ترتيب شركت ها افراد ديگري رو جذب ميكردند كه آنها هم همين كار رو تكرار كنند.

ولي در اين روش مسائلي پيش ميومد. مثلا افراد پس از آموزشي كه ديده بودن نمي توانستند فروشي انجام بدن يا اگر فروش خوبي انجام ميدادند شركتهاي رقيب آنها را به اصطلاح ميدزديدن.

و هزينه آموزشي كه توسط شركت پرداخت ميشد بدون فايده بود.

 

نتورك ماركتينگ چيست

 

 

اينجاست كه فروش مستقيم چند سطحي متولد شد.

روش ۳: فروش مستقيم (چند سطحي)

در اين روش شركت به شما كالايي رو ميده كه شما علاوه بر مصرف شخصي، ميتوانيد آنها را به ديگران هم توصيه كنيد، در ضمن ميتوانيد افراد علاقه مند رو هم جذب كنيد و آنها هم همين كار رو تكرار كنند و علاوه بر مصرف شخصي شان به افراد ديگر توصيه كنند.

 

نتورك ماركتينگ چيست

 

اين روش طبق آخرين آمار منتشر شده از انجمنهاي DSA و WFDSA ، ۱۴۴ ميليون نفر در سراسر دنيا عضو فعال دارد و گردش مالي بيش از ۱۸۰ بيليون دلار!

مطلب بعد توجه به اين مورد است كه اعضاي فعال در صنعت نتورك ماركتينگ درآمد خود را از طريق فروش مستقيم محصولات خودشان و يا بكارگيري افراد ديگر براي فروش محصولات كسب مي كنند.

در واقع اين افراد به نوبه خود ديگران را براي فروش همان محصولات بكار ميگيرند تا زماني كه يك سلسله مراتب از توزيع كننده هاي فروش محصول وجود داشته باشد.

از اين رو به نتورك ماركتينگ بازاريابي چند سطحي هم گفته ميشود.

در نتورك ماركتينگ به افرادي كه كار فروش محصولات شركت را انجام ميدهند توزيع كننده (Distributor) ميگويند.

هر توزيع كننده اساسا يك مالك كسب و كار به صورت كاملا مستقل است يا دقيق تر اگر بگوييم يك نماينده فروش مستقل است.

افراد فعال در صنعت نتورك ماركتينگ درآمد خودشان را هم از طريق فروش محصولات توسط خودشان كسب ميكنند و هم از طريق فروشي كه افراد تحت حمايتشان انجام ميدهند.

البته از طريق يك سيستم جامع پرداخت تحت عنوان طرح يا پلن درآمدزايي شركت.

براي واضح تر شدن بحث يك مثال ذكر ميكنم.

حتما با صنعت بيمه آشنا هستين. افرادي كه در بيمه عمر يا انواع ديگري از آن فعاليت ميكنند. همه ما فكر ميكنيم كه اين افراد به استخدام شركتهاي بيمه درآمده اند در حالي كه اينطور نيست.

اين افراد بصورت مستقل و مالك كسب و كار خودشان هستند.

در واقع از فروش محصولشان كه خدمات بيمه اي است به افراد مختلف پورسانت از شركت بيمه دريافت ميكنند. البته با توجه به طرح درآمدي همان شركت بيمه!

مطالعه اين مطلب را هم پشنهاد ميكنيم:  آموزش پيگيري در بازاريابي شبكه اي - بخش اول

مطلب بعدي اين است كه در نتورك ماركتينگ درآمد و پاداشي كه از طريق شركت به افراد واجد شرايط پرداخت ميشود از محل حذف هزينه هاي تبليغاتي و همچنين كاهش واسطه ها بدست مي آيد.

در مورد هزينه تبليغات در روشهاي سنتي كافيه نگاهي به آدرس زير بكنيد تا جديدترين نرخ تبليغات تلويزيوني را مشاهده كنيد.

 

http://bazargani.irib.ir/main-page

 

در سايت فوق ميتوانيد تعرفه پخش تلويزيوني و راديويي را مشاهده كنيد. بعد از مشاهده و يك حساب سرانگشتي شگفت زده خواهيد شد!

در مورد كاهش واسطه ها هم در تصاوير زير بصورت كامل تفاوت شيوه سنتي فروش با شيوه جديد از طريق بازاريابي شبكه اي بيان ميكنيم:

 

نتورك ماركتينگ چيست

 

نتورك ماركتينگ چيست

 

به نظرم ديگه كاملا مشخص شد كه نتورك ماركتينگ چيست؟

نتورك ماركتينگ شامل مزايا و معايبي است.

ولي از آنجا كه موضوع اين مقاله تنها در مورد معرفي اين صنعت بود ساير موارد را در مقالات جداگانه اي بررسي ميكنيم.

با سپاس فراوان بخاطر توجه تان.

 

منبع: گروه آموزشي آنلاين ام ال ام (آموزش بازاريابي شبكه اي)


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: مديريت
[ ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۲:۳۹:۲۴ ] [ جواد ]

ضرب‌ المثل‌ مديريتي شماره۱ از جامايكا

قبل از آنكه از رودخانه عبور كني، به تمساح نگو “دهن گنده”.
تفسير: تا وقتي به كسي نياز داري، او را تحمل كن و با او مدارا كن.

ضرب‌ المثل‌ مديريتي شماره۲ از هاييتي

اگر ميخواهي جوجه‌هايت سر از تخم بيرون آورند ، خودت روي تخم‌مرغ ها بخواب.
تفسير: اگر به دنبال آن هستي كه كارت را به بهترين شكل انجام دهي آن را به شخص ديگري غير از خودت مسپار.

ضرب‌ المثل‌ مديريتي شماره۳ كشورهاي لاتين

يك خرگوش احمق، براي لانه‌ي خود سه ورودي تعبيه مي‌كند.
تفسير: اگر خواهان امنيت هستي، عقل حكم مي‌كند كه راه دخالت ديگران را در امور خودت بر آن‌ها ببندي

ضرب‌ المثل‌ مديريتي شماره۴ از آفريقا

هر سوسك از ديد مادرش به زيبايي غزال است.
تفسير: معادل فارسي اش مي شود ، اگر در ديده‌ي مجنون نشيني ، به غير از خوبي ليلي نبيني.

ضرب‌ المثل‌ مديريتي شماره۵ از روسيه

بشكه‌ي خالي بلندترين صدا را ايجاد مي‌كند.
تفسير: هياهو و ادعاي زياد نشان از تهي بودن دارد.

ضرب‌ المثل‌ مديريتي شماره۶ از اسپانيا

براي پختن يك املت خوشمزه ، حداقل بايد يك تخم‌ مرغ شكست.
تفسير: بدون صرف هزينه به نتيجه‌ مطلوب دست نخواهي يافت

ضرب‌ المثل‌ مديريتي‌ شماره۷ از روسيه

هر كه چاقوي بزرگي در دست دارد، لزوماً آشپز ماهري نيست.
تفسير: دسترسي به امكانات مطلوب ضامن موفقيت نيست.

ضرب‌ المثل‌ مديريتي‌ شماره۸ از ژاپن

اگر مي خواهي جاي رئيس ات بشيني پس هلش بده بره بالا
تفسير: براي پيشرفت زير آب كسي رو نزن.

 

منبع:بازده


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۷:۱۴:۳۹ ] [ جواد ]

شايد وقت آن رسيده كه به اين خشم به عنوان يك عامل بازدارنده در محيط كار كه كارآيي شما را كاهش مي دهد توجه بيشتري كنيد و حداقل ريشه آن را بيابيد.

آيا هنوز از اينكه در محيط كار از تلاش هايتان قدرداني نشده است و ارتقاي رتبه نگرفته ايد عصباني هستيد؟ آيا عصبانيت شما به خاطر داشتن همكاراني است كه دائم با بدگويي ها و دخالت هاي خود دست به تخريب وجهه شما نزد كارفرمايتان مي زنند؟ شايد وقت آن رسيده كه به اين خشم به عنوان يك عامل بازدارنده در محيط كار كه كارايي شما را كاهش مي دهد توجه بيشتري كنيد و حداقل ريشه آن را بيابيد.

شواهد نشان مي دهد بسياري از ما در محيط كار نفرت و عصبانيت را در خود سركوب مي كنيم غافل از اينكه اين احساسات تأثير منفي خود را بر زندگي شخصي و حرفه اي ما مي گذارند. ريشه يابي اين احساس حداقل كاري است كه ما مي توانيم به عنوان گام اول براي رهايي از آن بر داريم .

نتايج يك تحقيق دانشگاهي نشان مي دهد از هر 4 كارمند، يك كارمند در محيط كار خود بنا بدلايل مختلف عصباني است و در بيشتر اوقات اين عصبانيت را كتمان مي كند. اين عصبانيت در آن حد نيست كه به كسي آسيب برساند اما تأثيرات منفي آن به صورت استرس ، افسردگي ، دلزدگي از كار، خستگي مفرط و حتي تحريك ديگران به خرابكاري و توطئه عليه ديگران در وجود فرد نمود مي يابد.

بنابر اين عصبانيت ناشي از كار يا محيط كار نه تنها براي سازمان ها خطر ناك است بلكه مي تواند سلامت افراد را با بيماريهايي نظير فشار خون بالا، سر درد و حتي ناراحتي هاي قلبي و عروقي به خطر اندازد. خشم يا عصبانيت را مي توان يك حس قوي نارضايتي يا تعارض تعريف كرد كه مجموعه اي از شرايط و فاكتور ها به آن دامن مي زنند.

عصبانيت به عنوان يك حس طبيعي در وجود بشر به ما هشدار مي دهد كه در روند اوضاع يا محيط پيرامونمان مشكلي وجود دارد كه نياز به رسيدگي و توجه دارد. خشم يا عصبانيت موقعي بروز مي كند كه افراد از انجام كاري كه مي خواهند منع شده يا مجبور به انجام كاري بر خلاف تمايل خود مي شوند ، برخي كارمندان ناراضي و عصباني در محيط كار ترجيح مي دهند بسوزند و بسازند تا اينكه با ابراز خشم خود وضعيت را ازآنچه هست بدتر كنند. به اعتقاد آنان از كوره در رفتن نه تنها مشكلي را حل نمي كند بلكه مي تواند خود مشكلي را بر مشكلات بيافزايد.

به عنوان مثال، باعث از دست دادن كارشان يا به هم خوردن روابطشان با ديگران شود به گفته روانشناسان عدم مهار خشم و عصبانيت فردي در محيط كار در دراز مدت فرد را به لحاظ روحي فرسوده مي كند و از بازده و كارايي او در فعاليت هاي گروهي مي كاهد.

آنها همه را با خودشان دشمن مي كنند و با اين كار بستر مناسبي براي از دست دادن نفوذ خود در ميان ديگران وحتي ابتلاء به انواع بيماريهاي جسمي نظير فشار خون بالا،سكته و ... را فراهم مي كنند.

از سوي ديگر سركوب كردن خشم عواقب بدتري به دنبال دارد با اين كار فرد انگيزه رقابت سالم در محيط كار را از دست مي دهد و به نيرويي منفعل تبديل مي شود.

راهكارهاي زير به شما كمك خواهد كرد تا بر خشم خود مسلط شويد يا آنرا به طرز صحيحي بروز دهيد.

واكنش خود را به بعد از رفع شدن عصبانيت موكول كنيد.

اگر عصباني هستيد با شمردن 1 تا 50 واكنش خود را در برابر شرايط موجود به پس از رفع شدن عصبانيتتان موكول كنيد. سرگرم كردن خود با افكار ديگران به شما كمك مي كند در آن لحظه برخورد مسلط شويد و با احساسات خود و نقيض خود كنار بياييد. وقتي بر خشم خود فائق آمديد به جاي سرزنش كردن خود، به خود تبريك بگوييد و با آرامش خاطر به حل مشكل بپردازيد. به خاطر داشته باشيد كه در حالت عصبانيت، مشكل بتوان طرف مقابل را متوجه درستي ديدگاه خود كرد بنا براين اثبات درستي عرف يا موضوع خود را به پس از رفع عصبانيت موكول كنيد.

نفس عميق بكشيد و از مسائل جزئي عصباني نشويد، اهميت ندهيد.

بسياري از مواقع با چشم پوشي از برخي مسائل يا رفتارها مي توان خود را از افتادن در دام عصبانيت نجات داد. به عنوان مثال اگر كسي در محيط كار با شما رفتار ناعادلانه اي داشت به جاي غصه خوردن و سركوب كردن خشمتان بسادگي از كنار آن بگذريد و به خاطر آن اعصاب خود را فرسوده نكنيد.

ديدگاههاي مختلف را مد نظر قرار دهيد.

گاهي يك مسئله يا مشكل از ابعاد مختلفي قابل بررسي است و يا ديدگاههاي مختلف مي توان به آن پرداخت در نتيجه تصميم گيري در باره درست يا غلط بودن آن كاري بيهوده است.متفاوت بودن ديدگاههاي طرف مقابل ما نبايد باعث شود فكر كنيم او اشتباه مي كند يا اينكه فقط حق با ماست.

 

منبع: عصر ايران


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: مديريت
[ ۵ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۱۲:۵۰:۱۳ ] [ جواد ]


در نگرش تاريخي به موضوع سازمان و مديريت دسته‌بنديهاي مختلفي پيرامون مكاتب مختلف و نظريه هاي هر مكتب ارائه شده است. برخي از اين طبقه‌بنديهاي انجم گرفته در زير به صورت خلاصه ارائه شده است:


۱-۱- طبقه‌بندي هارولد كونتز

مكتب فرايندي (وظيفه اي)، مكتب تجربي، مكتب رفتار انساني، مكتب نظام اجتماعي، نظريه تصميم گيري، مكتب كمي و مقداري

كنتز بعدها اين تقسيم بندي ۶ طبقه‌اي را به ۱۱ طبقه تقسيم نمود كه چندان مورد اقبال نگرفت.


۲-۱- طبقه‌بندي ويليام اسكات

مكتب كلاسيك، مكتب نئوكلاسيك، مكتب سيستمي

طبقه‌بندي سه‌گانه ويليام اسكات در بيشتر كتاب هاي مديريت استفاده مي‌شود. هرچند اين طبقه بندي به نوعي ناتمام است.


۳-۱- طبقه‌بندي ريچارد اسكات

كتاب سازمان و سازماندهي نوشته ريچارد سكات و گراد ديويد يكي از كتاب‌هاي ترجمه شده به زبان فارسي است (دانلود كتاب). اسكات براساس دو ديدگاه سيستم باز و بسته و مدل‌هاي منطقي و اجتماعي رفتار انسانها، چهار دسته از مكاتب مديريت را معرفي كرد:

۱- نگرش سيستم بسته و رفتار منطقي انسان (1900-1930) : همان نظريه‌هاي كلاسيك مديريت ويليام اسكات

۲- نگرش سيستم بسته و رفتار اجتماعي انسان (1930-1960) : همان نظريه‌هاي نئوكلاسيك مديريت ويليام اسكات

۳- نگرش سيستم باز و رفتار منطقي انسان (1960-1970) : شكل گيري ساختار براساس محيط شامل نظريه هاي وودوارد، پرو و تامسون

۴- نگرش سيستم باز و رفتار اجتماعي انسان : اندشمنداني مانند مير و روان، مارچ و اولسون، ففر و سالانسيك

ريچارد اسكات بعدها همراه با گراد ديويس در كتاب سازمان و سازماندهي نگرش سيستم هاي عقلائي، طبيعي و باز را مطرح كرد. خلاصه اين كتاب توسط دكتر سيد محمود حسيني اميري از اساتيد دانشگاهي فعال سايت پارس مدير ارائه شده است. مطالعه اين كتاب براي جمع بندي تئوريهاي سازمان و مديريت مفيد است.


۴-۱- طبقه‌بندي ماري جو هچ

كتاب تئوريهاي سازمان نوشته ماري جو هچ يكي از كتاب‌هاي ترجمه شده به زبان فارسي است (دانلود كتاب). هچ در اين كتاب سه ديدگاه مدرن، نمادين-تفسري و پست مدرن را معرفي كرده است. تفاوت اصلي ديدگاه هچ با سايرين در طبقه بندي تئورهاي مديريت نگاه متفاوت او به تئوريهاي كلاسيك مديريت است.

براساس نگرش او ديدگاه كلاسيك و مكتب روابط انساني هر دو به دوره پيش از تاريخ مدون مديريت برميگردند. براين اساس وي هر دو مكتب كلاسيك و نئوكلاسيك(روابط انساني) را تحت عنوان مكتب كلاسيك معرفي كرده است.

تمركز اصلي هچ بر سه نوع نگاه مدرن، تفسيري-نمادين و پست مدرن به تئوريهاي سازمان و مديريت است. اين طبقه بندي ريشه در مطالعات تام بارنز در كتاب جامعه شناسي و صنعت دارد كه مراحل سه گانه صنعت گرائي را در آن تشريح كرده است.

منبع: پارس مدير


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۷:۲۹:۵۸ ] [ جواد ]

مايلم اين يادداشت را با يك سوال آغاز كنم. به نظر شما چرا برخي از مديران هميشه عجله مي كنند و به عنوان مديران عجول شناخته مي شوند؟ چرا اغلب مديران هر از گاهي در تصميم گيري هاي خود دست به عجله بي مورد مي زنند؟ آيا شما هم به عنوان يك مدير، عجول هستيد؟ آيا به آسيبهاي وارده از ناحيه عجله در تصميم گيري به اندازه كافي اشراف داريد؟ در اين يادداشت نكاتي را با هم مورد بررسي قرار خواهيم داد كه تك تك آنها درسهايي هستند كه متاسفانه مديران عجول تا به امروز آنها را ياد نگرفته اند. اما خبر خوب اين است كه اگر شما يك مدير عجول هستيد، مي توانيد با تمرين، اين ويژگي نامطلوب را از ميان برداريد و به تدريج سايه آثار منفي آن را از سر كسب و كار خود حذف كنيد. در ادامه با اين يادداشت همراه باشيد تا بخوانيم از درسهايي كه مديران عجول هنوز آنها را فرا نگرفته اند.

۱ـ عجله يك واكنش به كنش گرهاي دروني است

از موضوع كسب و كار و مديريت براي دقايقي دور شويم. در زندگي خصوص نيز گاهي دست به عجله مي زنيم و در اغلب اوقات بعدها به اين نتيجه مي رسيم كه عجله هرگز لازم نبوده است. اما چرا؟ چون يك كنش دروني مارا وادار مي سازد كه براي به دست آوردن زودتر يك نفع يا رهايي از يك ضرر، كاري را سريعتر از حالت نرمال انجام دهيم يا تصميمي را سريع تر از هميشه اتخاذ كنيم. نكته اينجاست كه اغلب اوقات، تشخيص اين اهميت و اين ضرورت به غلط رخ مي دهد و نيز در اغلب اوقات ما در اثر عجله، آسيب مي بينيم.

۲ـ مديريت انجام كارهاي مهم غير فوري است

از نظر طبقه بندي كارها توسط استفان كاوي، كارها به چهار دسته عمده تقسيم مي شوند. مهم فوري، مهم غير فروي، غير مهم فوري، غير مهم غير فوري. وظيفه يك مدير پرداختن به كارهاي مهم غير فوري است. در اين خصوص در محصول مدير بي نظير به تفصيل صحبت كرده ام. زماني كه صحبت از كارهاي مهم غير فوري است، به هيچ عنوان نيازي به عجله نيست. وظيفه يك مدير، تصميم گيري هست. آن هم در خصوص موضوعات پر اهميت. عجله دشمن تصميم گيري است چرا كه فرصت بررسي تمام جوانب را ضايع مي نمايد

۳ـ همه اتفاقات سريع، الزاماً صحيح نيستند

اين نكته بسيار نكته حساسي است. بسياري از انسانها مي پندارند اگر يك اتفاقي با سرعت رخ دهد، نتايج بهتري به دست مي آيد. اين درحالي است كه تجربه عكس اين را نشان مي دهد. درسي كه مديران عجول نمي دانند اين است كه نتايج در رفتارها و تصميمات عجولانه، معمولاً اختلاف فاحش و چشم گيري با نتايجِ تصميمات و رفتارهاي با طمانينه و در كمال آرامش دارد. اين درس بايد دير يا زود از سوي شما مدير عجول آموخته شود. اين ديدگاه يك باور ناصحيح و يك برداشت ذهني غلط است، همين امروز اين باور را اصلاح كنيد.

۴ـ عجله به يك عادت تبديل مي شود

اگر اين روزها در موقعيتهايي قرار مي گيريد كه مجبور هستيد سريع تصميم بگيريد و سريع واكنش نشان دهيد، روزهاي خطرناكي را سپري مي نماييد. مديران عجول كه امروز عجله آنها آسيب رسان شده است، اغلب اين رفتار را به مرور زمان به عادت تبديل كرده اند. اگر دوست نداريد شما نيز به جمع مديران عجول بپيونديد، بهتر است با هوشمندي بدانيد اين روزها چرا و بر سر چه موضوعاتي عجله مي كنيد، تا با كنترل اين رفتار، از تبديل شدن آن به يك عادت بد، جلوگيري نماييد.

۵ـ كارمندان مديران عجول را دوست ندارند

پيش تر در يك يادداشت در خصوص اين نكته كه كارمندان چگونه مديراني را دوست دارند با هم گفتگو كرديم. پيشنهاد مي كنم حتماً اين يادداشت را بخوانيد. الان كه در اين يادداشت در خصوص مديران عجول صحبت مي كنيم، بايد اين نكته را نيز در نظر بگيريم كه كارمندان از آنجايي كه معمولاً از ناحيه تصميمات عجولانه مديران خود آسيب مي بينند، يك نگراني در درون آنها در خصوص مديران عجول نهادينه مي شود. آنها معمولاً منتظر هستند تا مدير عجول تصميم بگيرد تا دير يا زود آسيب آن را تجربه نمايند. دست آخر به شما دوست گرامي و به شما مدير عزيز پيشنهاد دارم به هيچ عنوان در هيچ كاري عجله نداشته باشيد. بار ديگر تكرار مي كنم كه وظيفه و مسئوليت شما، اتخاذ تصميم است. هرچه اين فرآيند به درستي و به موقع انجام گيرد، به همان اندازه ثمربخش تر خواهد بود.

 

منبع: آيدين نامدار


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: مديريت
[ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۰۷:۰۶:۵۶ ] [ جواد ]

انواع مديريت راه‌هاي مشخص تصميم گيري‌ها در امور تحت امر است. طرق مختلف مديريت مي‌توانند بسته به عواملي تغيير كنند مانند فرهنگ جامعه، وظيفه‌اي كه از كار انتظار ميرود، تفاوت نيروي كار، و شخصيت و توانايي‌هاي رهبران.

اين ايده قبلاً توسط روبرت تاننبائو و وارن اشميت در سالهاي ۱۹۵۸-۱۹۷۳ توسعه يافت. افرادي كه ميگفتند نوع مديريت و رهبري وابسته به پيشامدهاي جاري است؛ بنابرين مديران بايستي دسته‌اي از انواع مديريت را به خوبي بدانند تا در موقعيت لازم آن‌ها را به كار بگيرند.

مديريت استبدادي

به اين معني است كه مدير تصميمهايش را انفرادي مي‌گيرد، بدون توجه زياد به زير دستان. در نتيجه اين تصميمات مدير هستند كه نظر و شخصيت او را منعكس مي‌كنند؛ و طبيعتا اگر مديريت خوب باشد، مي‌تواند تصويري از اعتماد به نفس را به وجود آورد. از طرفي ديگر زير دستان ممكن است بيش از حد وابسته به رهبران شوند و احتمالا نظارت بيشتري لازم شود. مديران استبدادي دو دسته اند:

مديران دستوري Directive كه تصميمات را خودشان ميگيرند و مديران ارشد مورد قبول.
مديران آسان گير Permissive كه باز تصميمات را خود ميگيرند اما به زير دستان در نحوه اجرايي كردن آن آزادي عمل مي‌دهند.

مديريت پدرانه

در واقع نوع شديد مديريت پدرانه همان مديريت ديكتاتوري است اما تصميمات به نحوي گرفته مي‌شوند كه رغبت كاركنان نيز مانند تجارت مورد توجه قرار ميگيرند. يك مثال خوب در اين مورد مي‌تواند ديويد برنت و مايكل اسكات باشد كه مديريت يك نمايش تلويزيوني تخيلي رو بر عهده داشتند. به اين شكل كه مدير اكثر تصميمات را به كاركنان شرح مي‌دهد و از اينكه احتياجات اجتماعي و تفريحي شان تأمين است اطمينان حاصل ميكند. اين مي‌تواند كمبود ايجاد انگيزه در كارمندان را كه از سوي مديريت استبدادي ايجاد مي‌شود را تعديل كند. ارتباط معمولاً از بالا به پايين است، فيد بك و بازخوردي كه به مدير ميرسد باعث تشويق و دلگرمي مدير مي‌شود. اين نوع مديريت آن زمان بيشترين تأثيرات را دارد كه وفاداري را در كارمند ايجاد ميكند. رهبري قشر فقير، قدرداني از اهميت دادن به نيازهاي اجتماعي. عواملي هستند كه اين نوع مديريت را در وابسته كردن كاركنان به مدير شبيه مديريت استبدادي مي‌كنند.

مديريت دموكراتيك

در نوع دمكراتيك مدير به كاركنان اين اجازه را مي‌دهد تا در تصميم‌گيري شركت كنند: در اينصورت تمامي تصميمها با موافقت اكثريت همراه خواهند بود. ارتباطات در هر دو جهت گسترده هستند (از كاركنان به مديران و برعكس). اين نوع مديريت مخصوصاً زماني مفيد است كه بايستي تصميمهاي پيچيده‌اي گرفته شوند كه به تعدادي امور تخصصي نيازمند هستند: براي مثال وقتي كه يك سيستم جديد ICT نياز به استقرار در مكاني دارد، و مدير بالايي سواد كامپيوتري ندارد. از ديدگاه كلي تجارت، رضايت از كار و كيفيت كار بهبود خواهد يافت. هرچند فرآيند تصميم‌گيري شديداً كند مي‌شود، و نياز به جلب رضايت شايد از گرفتن "بهترين" تصميم جلوگيري كند. و حتي به نقطه مقابل يك تصميم خوب نايل شود. همانند مديران استبدادي، مديران دمكراتيك نيز به دوس دسته تقسيم مي‌شوند: يعني: آسان گير و دستوري.

مديريت آزاد يا عدم مداخله‌اي

در نوع آزاد مديريت، نقش مدير جنبي است و كارمندان حوزه‌هاي كاري خود را مديريت مي‌كنند؛ بنابراين مدير از وظايف كنار ميرود و اقدامات ناهماهنگ رخ مي‌دهد. ارتباطات در اين نوع افقي است. بدين معني كه در هر دو سو يكسان است، هرچند در قياس با ساير انواع ارتباطات كمتري رخ مي‌دهد. اين نوع مديريت در گروههاي حرفه‌اي و خلاق كاركنان بهترين حالت را ارائه مي‌دهد، هرچند اكثرا عمدا رخ نمي‌دهد و خيلي ساده ناشي از يك مديريت ضعيف است. اين نهايتاً به تضعيف تمركز كاركنان و گم كردن هدف ختم مي‌شود، كه كم كم به نارضايتي هرچه بيشتر و تصويري ضعيف از شركت ختم مي‌شود.

 

منبع: ويكي پديا


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۰۲:۲۵ ] [ جواد ]

تعــاريف مختلف در مورد مديريت

مديريت چيست؟ مديريت را چگونه تعريف مي كنيم؟

در دورانهاي گوناگون تعاريف گوناگوني،  با توجه به نياز آن زمان براي مديريت ارائه شده است

 

سه موج مختلف از مديريت را مرور مي كنيم

يعني مديريت در تاريخ خود سه دوره مهــــم را گذرانده است 

 در نگاه اول مديريت اينگونه تعريف مي‌شد : "مديريت يعني:  هنر انجام كار توسط ديگران "

اين تعريف مربوط به مديريت دوران ارباب – رعيتي مي‌باشد ونظر ونگاه استثماري دوران گذشته از جانب مديريت به زيردستان و كاركنان را بيان مي كند

در اين دوران،  بهره برداري از تواناييها و نيروهاي ديگران به نفع خود نوعي هنر محسوب مي شد ، كه بيشتر در حكومتها و مديريتهاي استثماري ديده مي‌شد. و نتايج اين نوع نگاه معمولا نتيجه استثماري بوده است .

ابزار قوي در اين نوع نگاه براي استثمار بيشتر ،  "تحميق مردم" بود كه به استثمارگران در استثمار بيشتر مردم كمك مي كرد.

شما مي‌توانيد ، در مورد "روشهاي تحميق مردم" بيشتر مطالعه بفرماييد و با روشهاي ذيل آشنا شويد


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۴۲:۵۰ ] [ جواد ]
[ ۱ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

مرجع آموزش جديدترين و بروزترين مطالب مديريتي