جديدترين مطالب مديريتي
آموزش جديدترين و بروزترين مطالب مديريتي

با گروه خود در ارتباط باشيد

يك رئيس را در يك اداره پرخرج و مخارج با مبلمان چرمي مجلل و ديوارهاي طرح چوبي در نظر بگيريد. او پشت يك ميزتحرير بزرگ نشسته كه روي آن پر است از كارهاي مهمي كه نياز به توجه او دارند. او بسيار پرمشغله‌تر از آن است كه به هر اتفاقي كه در خارج از اتاقش رخ مي‌دهد توجه كند: در اتاقش به‌اندازه كافي كار دارد!
اين نوع رئيس مي‌تواند ترساننده و دور از دسترس باشد. بااين‌وجود، اين‌يك مسئله رايج در بسياري از سازمان‌هاست. شما دوست داريد چه نوع رئيسي باشيد؟ آيا مي‌خواهيد از ديگران دور بوده و فقط به خودتان اهميت بدهيد؟ يا مي‌خواهيد بدانيد كه در گوشه و كنار سازمان چه اتفاقي مي‌افتد؟
شما به‌عنوان يك رئيس مي‌توانيد بدون دوري و قطع ارتباط با ديگران به دليل دانايي، دانش و تخصص خودتان مورد تحسين و احترام قرار بگيريد. اگر ديواري در اطراف خود بسازيد آنگاه گروهتان نميتواند از تجربه شما بهره‌مند شوند و اين مي‌تواند از قابليت حل مسئله و تصميم‌گيري شما و اعضاي گروه بكاهد. برقراري ارتباط مي‌تواند يك مسئله مهم براي رسيدن به موفقيت باشد: هرچه ارتباط بيشتري با اعضاي گروه برقرار كنيد بهتر مي‌توانيد درك كنيد چه عواملي به آن‌ها انگيزه مي‌دهد، بهتر مي‌توانيد شرايط واقعي را تحليل كنيد و راه‌حل‌هايي پيدا كنيد كه نيازهاي كارمندان و شركت شمارا برطرف كند.

معرفي MBWA

براي اينكه با ديگران ارتباط برقرار كرده و ارتباط خود را حفظ كنيد بايد در گروه گشت زده و با آن‌ها صحبت كنيد، در كنار آن‌ها كاركنيد، سؤال بپرسيد و هنگامي‌كه به كمك شما نياز دارند در كنارشان باشيد. اين فرايند را مديريت يا گشت زني در اطراف (يا مديريت با قدم زني در اطراف) و به‌طور اختصاري MBWA مي‌نامند.
ويليام هيولت و ديويد پاكارد بنيان‌گذاران شركت هيولت پاكارد (HP) هستند كه استفاده زيادي از اين روش در شركت خود كردند. تام پيترز در كتاب موفق خود به نام «در جستجوي برتري» كه در سال 1982 نوشت درس‌هايي را كه از شركت HP و ساير شركت‌هايي كه از روش مشابهي استفاده مي‌كردند آموخته بود شرح داده است و بلافاصله پس‌ازآن عبارت MBWA معروف شد.

آنچه با MBWA مي‌توان به دست آورد:

از آن به بعد روش مديريت با گشت زني در اطراف هرگز قديمي و غيرمتداول نشد. اگر از روش MBWA استفاده كنيد مي‌توانيد مهارت‌هاي زير را افزايش دهيد:


قابليت دسترسي: وقتي كارمندتان شمارا به‌عنوان يك شخص و نه فقط يك رئيس مي‌بيند به‌احتمال‌زياد، شمارا از اتفاقاتي كه مي‌افتد باخبر مي‌سازند. درنتيجه شانس اين را داريد كه پيش از آنكه مسائل به مشكلات تبديل شوند از آن‌ها باخبر شويد.
اعتماد: هرچه گروهتان آشنايي بيشتري با شما پيدا مي‌كند به شما بيشتر اعتماد خواهند كرد. طبعاً شما هم اطلاعات بيشتري را به اشتراك مي‌گذاريد و اين مي‌تواند موانع ارتباطي بين شما و آن‌ها را از ميان بردارد.
دانش تجاري: رفتن به محيط كار و آگاهي از اتفاقاتي كه به‌طور روزانه رخ مي‌دهند مي‌تواند درك بهتري از عملكردها و فرايندهايي كه در اطرافتان رخ مي‌دهد را براي شما فراهم كند.
مسئوليت‌پذيري: وقتي روزانه با گروهتان در تعامل هستيد، توافق‌هايي كه با يكديگر صورت مي‌دهيد احتمال انجام موفقيت‌آميز كار را افزايش مي‌دهد. ازآنجايي‌كه به‌طور مرتب افراد را مي‌بينيد، افراد انگيزه و گرايش بيشتري به پيروي كامل از برنامه شما خواهند داشت.
رضايت و دلگرمي: وقتي به صحبت‌ها و نظرات كاركنان توجه شود آنگاه آن‌ها احساس بهتري نسبت به شغل و سازمان خود پيدا خواهند كرد. MBWA چنين فرصت‌هايي را فراهم مي‌كند.
بهره‌وري و ثمربخشي: بسياري از ايده‌هاي خلاقانه از تبادل نظرات و ايده‌هاي معمولي ناشي مي‌شوند. MBWA بحث‌ها و گفتگوهاي عادي را افزايش داده و به‌اين‌ترتيب افراد احساس راحتي بيشتري مي‌كنند كه نظرات و ايده‌هاي خود را براي شما بيان كنند.
استفاده از روش MBWA عليرغم فوايد آشكاري كه دارد بعضي مواقع موفق و بعضي مواقع ناموفق بوده است. براي انجام موفقيت‌آميز آن فقط گشت زني در اداره و سر زدن به محل انبار يا خط توليد، كافي نيست. MBWA مثل قدم زني در پارك نيست: آن‌يك تلاش قاطعانه و ابتكاري براي شناخت كارمندان، كاري كه انجام مي‌دهند و كاري است كه شما مي‌توانيد انجام دهيد تا بازدهي آن‌ها را افزايش دهيد. MBWA را صرفاً تحت اجبار انجام ندهيد احتمالاً اين اقدام چندان تأثيرگذار نخواهد بود.

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۰۱:۲۵:۲۰ ] [ جواد ]
[ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

مرجع آموزش جديدترين و بروزترين مطالب مديريتي