جديدترين مطالب مديريتي
آموزش جديدترين و بروزترين مطالب مديريتي

اين معمولا اولين سوالي است كه در ذهن مخاطبان و علاقه مندان به حوزه بازاريابي شبكه اي قرار ميگيرد.

در اين مقاله به بررسي جامع و كامل اين حوزه ي نو پا در كشورمان مي پردازيم.

 

Network Marketing / Multi Level Marketing / Direct Selling

بازاريابي شبكه اي / بازاريابي چند سطحي / فروش مستقيم

با يك مثال شروع ميكنيم:

 

نتورك ماركتينگ چيست

هيدروژن يك گاز است. اكسيژن هم يك گازه ديگه است و تلفيق اين دو ميشود آب.

آب نه ويژگي هاي اكسيژن را دارد نه ويژگي هاي هيدروژن را.

پس بهتره نتورك ماركتينگ را هم ترجمه نكنيم! بازاريابي شبكه اي يك اشتباه مصطلحه كه جا افتادست.

بهتره بگوييم نتورك ماركتينگ يعني: روش نوين توزيع كالا و خدمات

 

در واقع نتورك ماركتينگ از ۲ بخش تشكيل شده است:

نتورك + ماركتينگ

نتورك يعني شبكه سازي.           ماركتينگ هم يعني فروش.

 

در قسمت ماركتينگ يا فروش، نتورك ماركتينگ بخشي از دايركت سلينگ يا فروش مستقيم است. يعني شامل فروش مستقيم محصولات از توليد كننده به مصرف كننده نهايي مي شود.

قسمت نتورك يا شبكه سازي هم يعني اينكه اين كار فروش يا ماركتينگ را از طريق يك شبكه انساني يا شبكه فروش انجام دهيم.

دقت داشته باشيد كه اين دو جزء با هم كاربرد و معنا پيدا ميكنن. بصورت تكي هيچ ربطي به نتورك ماركتينگ ندارند!

چون شبكه سازي تنها يعني همان سيستم هاي هرمي و غيرقانوني سابق كه تنها به دنبال جذب افراد بودند.

و ماركتينگ يا فروش تنها هم ميشود همان روشهاي فروش سنتي.

وقتي دو مفهوم نتورك و ماركتينگ در كنار هم قرار ميگيرند، آنگاه به عنوان شاخه اي از بازاريابي چندسطحي يا مولتي لول ماركتينگ (MLM) شناخته ميشوند.

 

پس در جواب سوال: نتورك ماركتينگ چيست؟ بايد گفت:

نتورك ماركتينگ يك روش فروش مستقيم است كه از شبكه اي از مردم براي فروش يك محصول استفاده مي كند

 

بسيار خوب. پس تا اينجا به چند نكته رسيديم كه مجددا آنها را بيان ميكنيم:

(البته بخاطر برداشتهاي اشتباهي كه معمولا از اين اصطلاحات ميشود)

 

تا اينجا با ۳ اصطلاح آشنا شديم:

۱٫ دايركت سلينگ يا فروش مستقيم (DS = Direct Selling)

۲٫ نتورك ماركتينگ يا بازاريابي شبكه اي (كه به نظر من فروش محصولات از طريق شبكه مناسب تر است!) (NM = Network Marketing)

۳٫ و بازاريابي چند سطحي يا مولتي لول ماركتينگ (MLM = Multi Level Marketing)

 

بعضي ها به اشتباه بيان ميكنند نتورك ماركتينگ همان فروش مستقيم يا دايركت سلينگ است.

همانطور كه گفتم تنها بخش ماركتينگ يا فروش در بازاريابي شبكه اي به صورت فروش مستقيم انجام ميگيرد.

يعني فروش مستقيم زير مجموعه نتورك ماركتينگ است.

بسيار خوب. فكر ميكنم به اندازه كافي در اين مورد توضيح داده شد!

 

روش توزيع كالا در نتورك ماركتينگ:

 

كلا ۳ روش توزيع كالا داريم:

·        فروش از طريق كانالهاي توزيع

·        فروش مستقيم (تك سطحي)

·        فروش مستقيم (چند سطحي)

 

روش ۱: فروش از طريق كانالهاي توزيع

در اين روش محصولات شركت از طريق نمايندگان انحصاري، عمده فروشها، خرده فروشها، مغازه دارها در نهايت به مشتري ميرسد.

 

نتورك ماركتينگ چيست

 

روش ۲: فروش مستقيم (تك سطحي)

در اين روش شركت نماينده اي جذب ميكند و آن نماينده به قيمت عمده محصولات را از شركت ميخرد و به قيمت جزء به افراد ميفروشد.

و به همين ترتيب شركت ها افراد ديگري رو جذب ميكردند كه آنها هم همين كار رو تكرار كنند.

ولي در اين روش مسائلي پيش ميومد. مثلا افراد پس از آموزشي كه ديده بودن نمي توانستند فروشي انجام بدن يا اگر فروش خوبي انجام ميدادند شركتهاي رقيب آنها را به اصطلاح ميدزديدن.

و هزينه آموزشي كه توسط شركت پرداخت ميشد بدون فايده بود.

 

نتورك ماركتينگ چيست

 

 

اينجاست كه فروش مستقيم چند سطحي متولد شد.

روش ۳: فروش مستقيم (چند سطحي)

در اين روش شركت به شما كالايي رو ميده كه شما علاوه بر مصرف شخصي، ميتوانيد آنها را به ديگران هم توصيه كنيد، در ضمن ميتوانيد افراد علاقه مند رو هم جذب كنيد و آنها هم همين كار رو تكرار كنند و علاوه بر مصرف شخصي شان به افراد ديگر توصيه كنند.

 

نتورك ماركتينگ چيست

 

اين روش طبق آخرين آمار منتشر شده از انجمنهاي DSA و WFDSA ، ۱۴۴ ميليون نفر در سراسر دنيا عضو فعال دارد و گردش مالي بيش از ۱۸۰ بيليون دلار!

مطلب بعد توجه به اين مورد است كه اعضاي فعال در صنعت نتورك ماركتينگ درآمد خود را از طريق فروش مستقيم محصولات خودشان و يا بكارگيري افراد ديگر براي فروش محصولات كسب مي كنند.

در واقع اين افراد به نوبه خود ديگران را براي فروش همان محصولات بكار ميگيرند تا زماني كه يك سلسله مراتب از توزيع كننده هاي فروش محصول وجود داشته باشد.

از اين رو به نتورك ماركتينگ بازاريابي چند سطحي هم گفته ميشود.

در نتورك ماركتينگ به افرادي كه كار فروش محصولات شركت را انجام ميدهند توزيع كننده (Distributor) ميگويند.

هر توزيع كننده اساسا يك مالك كسب و كار به صورت كاملا مستقل است يا دقيق تر اگر بگوييم يك نماينده فروش مستقل است.

افراد فعال در صنعت نتورك ماركتينگ درآمد خودشان را هم از طريق فروش محصولات توسط خودشان كسب ميكنند و هم از طريق فروشي كه افراد تحت حمايتشان انجام ميدهند.

البته از طريق يك سيستم جامع پرداخت تحت عنوان طرح يا پلن درآمدزايي شركت.

براي واضح تر شدن بحث يك مثال ذكر ميكنم.

حتما با صنعت بيمه آشنا هستين. افرادي كه در بيمه عمر يا انواع ديگري از آن فعاليت ميكنند. همه ما فكر ميكنيم كه اين افراد به استخدام شركتهاي بيمه درآمده اند در حالي كه اينطور نيست.

اين افراد بصورت مستقل و مالك كسب و كار خودشان هستند.

در واقع از فروش محصولشان كه خدمات بيمه اي است به افراد مختلف پورسانت از شركت بيمه دريافت ميكنند. البته با توجه به طرح درآمدي همان شركت بيمه!

مطالعه اين مطلب را هم پشنهاد ميكنيم:  آموزش پيگيري در بازاريابي شبكه اي - بخش اول

مطلب بعدي اين است كه در نتورك ماركتينگ درآمد و پاداشي كه از طريق شركت به افراد واجد شرايط پرداخت ميشود از محل حذف هزينه هاي تبليغاتي و همچنين كاهش واسطه ها بدست مي آيد.

در مورد هزينه تبليغات در روشهاي سنتي كافيه نگاهي به آدرس زير بكنيد تا جديدترين نرخ تبليغات تلويزيوني را مشاهده كنيد.

 

http://bazargani.irib.ir/main-page

 

در سايت فوق ميتوانيد تعرفه پخش تلويزيوني و راديويي را مشاهده كنيد. بعد از مشاهده و يك حساب سرانگشتي شگفت زده خواهيد شد!

در مورد كاهش واسطه ها هم در تصاوير زير بصورت كامل تفاوت شيوه سنتي فروش با شيوه جديد از طريق بازاريابي شبكه اي بيان ميكنيم:

 

نتورك ماركتينگ چيست

 

نتورك ماركتينگ چيست

 

به نظرم ديگه كاملا مشخص شد كه نتورك ماركتينگ چيست؟

نتورك ماركتينگ شامل مزايا و معايبي است.

ولي از آنجا كه موضوع اين مقاله تنها در مورد معرفي اين صنعت بود ساير موارد را در مقالات جداگانه اي بررسي ميكنيم.

با سپاس فراوان بخاطر توجه تان.

 

منبع: گروه آموزشي آنلاين ام ال ام (آموزش بازاريابي شبكه اي)

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: مديريت
[ ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۲:۳۹:۲۴ ] [ جواد ]
[ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

مرجع آموزش جديدترين و بروزترين مطالب مديريتي