جديدترين مطالب مديريتي
آموزش جديدترين و بروزترين مطالب مديريتي

ضرب‌ المثل‌ مديريتي شماره۱ از جامايكا

قبل از آنكه از رودخانه عبور كني، به تمساح نگو “دهن گنده”.
تفسير: تا وقتي به كسي نياز داري، او را تحمل كن و با او مدارا كن.

ضرب‌ المثل‌ مديريتي شماره۲ از هاييتي

اگر ميخواهي جوجه‌هايت سر از تخم بيرون آورند ، خودت روي تخم‌مرغ ها بخواب.
تفسير: اگر به دنبال آن هستي كه كارت را به بهترين شكل انجام دهي آن را به شخص ديگري غير از خودت مسپار.

ضرب‌ المثل‌ مديريتي شماره۳ كشورهاي لاتين

يك خرگوش احمق، براي لانه‌ي خود سه ورودي تعبيه مي‌كند.
تفسير: اگر خواهان امنيت هستي، عقل حكم مي‌كند كه راه دخالت ديگران را در امور خودت بر آن‌ها ببندي

ضرب‌ المثل‌ مديريتي شماره۴ از آفريقا

هر سوسك از ديد مادرش به زيبايي غزال است.
تفسير: معادل فارسي اش مي شود ، اگر در ديده‌ي مجنون نشيني ، به غير از خوبي ليلي نبيني.

ضرب‌ المثل‌ مديريتي شماره۵ از روسيه

بشكه‌ي خالي بلندترين صدا را ايجاد مي‌كند.
تفسير: هياهو و ادعاي زياد نشان از تهي بودن دارد.

ضرب‌ المثل‌ مديريتي شماره۶ از اسپانيا

براي پختن يك املت خوشمزه ، حداقل بايد يك تخم‌ مرغ شكست.
تفسير: بدون صرف هزينه به نتيجه‌ مطلوب دست نخواهي يافت

ضرب‌ المثل‌ مديريتي‌ شماره۷ از روسيه

هر كه چاقوي بزرگي در دست دارد، لزوماً آشپز ماهري نيست.
تفسير: دسترسي به امكانات مطلوب ضامن موفقيت نيست.

ضرب‌ المثل‌ مديريتي‌ شماره۸ از ژاپن

اگر مي خواهي جاي رئيس ات بشيني پس هلش بده بره بالا
تفسير: براي پيشرفت زير آب كسي رو نزن.

 

منبع:بازده

امتیاز:
بازدید: 39
برچسب:
:
[ 1397/3/6  ] [ ۰۴ ] [ modiriyat ]


در نگرش تاريخي به موضوع سازمان و مديريت دسته‌بنديهاي مختلفي پيرامون مكاتب مختلف و نظريه هاي هر مكتب ارائه شده است. برخي از اين طبقه‌بنديهاي انجم گرفته در زير به صورت خلاصه ارائه شده است:


۱-۱- طبقه‌بندي هارولد كونتز

مكتب فرايندي (وظيفه اي)، مكتب تجربي، مكتب رفتار انساني، مكتب نظام اجتماعي، نظريه تصميم گيري، مكتب كمي و مقداري

كنتز بعدها اين تقسيم بندي ۶ طبقه‌اي را به ۱۱ طبقه تقسيم نمود كه چندان مورد اقبال نگرفت.


۲-۱- طبقه‌بندي ويليام اسكات

مكتب كلاسيك، مكتب نئوكلاسيك، مكتب سيستمي

طبقه‌بندي سه‌گانه ويليام اسكات در بيشتر كتاب هاي مديريت استفاده مي‌شود. هرچند اين طبقه بندي به نوعي ناتمام است.


۳-۱- طبقه‌بندي ريچارد اسكات

كتاب سازمان و سازماندهي نوشته ريچارد سكات و گراد ديويد يكي از كتاب‌هاي ترجمه شده به زبان فارسي است (دانلود كتاب). اسكات براساس دو ديدگاه سيستم باز و بسته و مدل‌هاي منطقي و اجتماعي رفتار انسانها، چهار دسته از مكاتب مديريت را معرفي كرد:

۱- نگرش سيستم بسته و رفتار منطقي انسان (1900-1930) : همان نظريه‌هاي كلاسيك مديريت ويليام اسكات

۲- نگرش سيستم بسته و رفتار اجتماعي انسان (1930-1960) : همان نظريه‌هاي نئوكلاسيك مديريت ويليام اسكات

۳- نگرش سيستم باز و رفتار منطقي انسان (1960-1970) : شكل گيري ساختار براساس محيط شامل نظريه هاي وودوارد، پرو و تامسون

۴- نگرش سيستم باز و رفتار اجتماعي انسان : اندشمنداني مانند مير و روان، مارچ و اولسون، ففر و سالانسيك

ريچارد اسكات بعدها همراه با گراد ديويس در كتاب سازمان و سازماندهي نگرش سيستم هاي عقلائي، طبيعي و باز را مطرح كرد. خلاصه اين كتاب توسط دكتر سيد محمود حسيني اميري از اساتيد دانشگاهي فعال سايت پارس مدير ارائه شده است. مطالعه اين كتاب براي جمع بندي تئوريهاي سازمان و مديريت مفيد است.


۴-۱- طبقه‌بندي ماري جو هچ

كتاب تئوريهاي سازمان نوشته ماري جو هچ يكي از كتاب‌هاي ترجمه شده به زبان فارسي است (دانلود كتاب). هچ در اين كتاب سه ديدگاه مدرن، نمادين-تفسري و پست مدرن را معرفي كرده است. تفاوت اصلي ديدگاه هچ با سايرين در طبقه بندي تئورهاي مديريت نگاه متفاوت او به تئوريهاي كلاسيك مديريت است.

براساس نگرش او ديدگاه كلاسيك و مكتب روابط انساني هر دو به دوره پيش از تاريخ مدون مديريت برميگردند. براين اساس وي هر دو مكتب كلاسيك و نئوكلاسيك(روابط انساني) را تحت عنوان مكتب كلاسيك معرفي كرده است.

تمركز اصلي هچ بر سه نوع نگاه مدرن، تفسيري-نمادين و پست مدرن به تئوريهاي سازمان و مديريت است. اين طبقه بندي ريشه در مطالعات تام بارنز در كتاب جامعه شناسي و صنعت دارد كه مراحل سه گانه صنعت گرائي را در آن تشريح كرده است.

منبع: پارس مدير

امتیاز:
بازدید: 40
برچسب:
:
[ 1397/3/1  ] [ ۰۴ ] [ modiriyat ]

انواع مديريت راه‌هاي مشخص تصميم گيري‌ها در امور تحت امر است. طرق مختلف مديريت مي‌توانند بسته به عواملي تغيير كنند مانند فرهنگ جامعه، وظيفه‌اي كه از كار انتظار ميرود، تفاوت نيروي كار، و شخصيت و توانايي‌هاي رهبران.

اين ايده قبلاً توسط روبرت تاننبائو و وارن اشميت در سالهاي ۱۹۵۸-۱۹۷۳ توسعه يافت. افرادي كه ميگفتند نوع مديريت و رهبري وابسته به پيشامدهاي جاري است؛ بنابرين مديران بايستي دسته‌اي از انواع مديريت را به خوبي بدانند تا در موقعيت لازم آن‌ها را به كار بگيرند.

مديريت استبدادي

به اين معني است كه مدير تصميمهايش را انفرادي مي‌گيرد، بدون توجه زياد به زير دستان. در نتيجه اين تصميمات مدير هستند كه نظر و شخصيت او را منعكس مي‌كنند؛ و طبيعتا اگر مديريت خوب باشد، مي‌تواند تصويري از اعتماد به نفس را به وجود آورد. از طرفي ديگر زير دستان ممكن است بيش از حد وابسته به رهبران شوند و احتمالا نظارت بيشتري لازم شود. مديران استبدادي دو دسته اند:

مديران دستوري Directive كه تصميمات را خودشان ميگيرند و مديران ارشد مورد قبول.
مديران آسان گير Permissive كه باز تصميمات را خود ميگيرند اما به زير دستان در نحوه اجرايي كردن آن آزادي عمل مي‌دهند.

مديريت پدرانه

در واقع نوع شديد مديريت پدرانه همان مديريت ديكتاتوري است اما تصميمات به نحوي گرفته مي‌شوند كه رغبت كاركنان نيز مانند تجارت مورد توجه قرار ميگيرند. يك مثال خوب در اين مورد مي‌تواند ديويد برنت و مايكل اسكات باشد كه مديريت يك نمايش تلويزيوني تخيلي رو بر عهده داشتند. به اين شكل كه مدير اكثر تصميمات را به كاركنان شرح مي‌دهد و از اينكه احتياجات اجتماعي و تفريحي شان تأمين است اطمينان حاصل ميكند. اين مي‌تواند كمبود ايجاد انگيزه در كارمندان را كه از سوي مديريت استبدادي ايجاد مي‌شود را تعديل كند. ارتباط معمولاً از بالا به پايين است، فيد بك و بازخوردي كه به مدير ميرسد باعث تشويق و دلگرمي مدير مي‌شود. اين نوع مديريت آن زمان بيشترين تأثيرات را دارد كه وفاداري را در كارمند ايجاد ميكند. رهبري قشر فقير، قدرداني از اهميت دادن به نيازهاي اجتماعي. عواملي هستند كه اين نوع مديريت را در وابسته كردن كاركنان به مدير شبيه مديريت استبدادي مي‌كنند.

مديريت دموكراتيك

در نوع دمكراتيك مدير به كاركنان اين اجازه را مي‌دهد تا در تصميم‌گيري شركت كنند: در اينصورت تمامي تصميمها با موافقت اكثريت همراه خواهند بود. ارتباطات در هر دو جهت گسترده هستند (از كاركنان به مديران و برعكس). اين نوع مديريت مخصوصاً زماني مفيد است كه بايستي تصميمهاي پيچيده‌اي گرفته شوند كه به تعدادي امور تخصصي نيازمند هستند: براي مثال وقتي كه يك سيستم جديد ICT نياز به استقرار در مكاني دارد، و مدير بالايي سواد كامپيوتري ندارد. از ديدگاه كلي تجارت، رضايت از كار و كيفيت كار بهبود خواهد يافت. هرچند فرآيند تصميم‌گيري شديداً كند مي‌شود، و نياز به جلب رضايت شايد از گرفتن "بهترين" تصميم جلوگيري كند. و حتي به نقطه مقابل يك تصميم خوب نايل شود. همانند مديران استبدادي، مديران دمكراتيك نيز به دوس دسته تقسيم مي‌شوند: يعني: آسان گير و دستوري.

مديريت آزاد يا عدم مداخله‌اي

در نوع آزاد مديريت، نقش مدير جنبي است و كارمندان حوزه‌هاي كاري خود را مديريت مي‌كنند؛ بنابراين مدير از وظايف كنار ميرود و اقدامات ناهماهنگ رخ مي‌دهد. ارتباطات در اين نوع افقي است. بدين معني كه در هر دو سو يكسان است، هرچند در قياس با ساير انواع ارتباطات كمتري رخ مي‌دهد. اين نوع مديريت در گروههاي حرفه‌اي و خلاق كاركنان بهترين حالت را ارائه مي‌دهد، هرچند اكثرا عمدا رخ نمي‌دهد و خيلي ساده ناشي از يك مديريت ضعيف است. اين نهايتاً به تضعيف تمركز كاركنان و گم كردن هدف ختم مي‌شود، كه كم كم به نارضايتي هرچه بيشتر و تصويري ضعيف از شركت ختم مي‌شود.

 

منبع: ويكي پديا

امتیاز:
بازدید: 31
برچسب:
:
[ 1397/2/26  ] [ ۰۵ ] [ modiriyat ]

تعــاريف مختلف در مورد مديريت

مديريت چيست؟ مديريت را چگونه تعريف مي كنيم؟

در دورانهاي گوناگون تعاريف گوناگوني،  با توجه به نياز آن زمان براي مديريت ارائه شده است

 

سه موج مختلف از مديريت را مرور مي كنيم

يعني مديريت در تاريخ خود سه دوره مهــــم را گذرانده است 

 در نگاه اول مديريت اينگونه تعريف مي‌شد : "مديريت يعني:  هنر انجام كار توسط ديگران "

اين تعريف مربوط به مديريت دوران ارباب – رعيتي مي‌باشد ونظر ونگاه استثماري دوران گذشته از جانب مديريت به زيردستان و كاركنان را بيان مي كند

در اين دوران،  بهره برداري از تواناييها و نيروهاي ديگران به نفع خود نوعي هنر محسوب مي شد ، كه بيشتر در حكومتها و مديريتهاي استثماري ديده مي‌شد. و نتايج اين نوع نگاه معمولا نتيجه استثماري بوده است .

ابزار قوي در اين نوع نگاه براي استثمار بيشتر ،  "تحميق مردم" بود كه به استثمارگران در استثمار بيشتر مردم كمك مي كرد.

شما مي‌توانيد ، در مورد "روشهاي تحميق مردم" بيشتر مطالعه بفرماييد و با روشهاي ذيل آشنا شويد

امتیاز:
بازدید: 35
برچسب:
:
[ 1397/2/22  ] [ ۰۵ ] [ modiriyat ]

با گروه خود در ارتباط باشيد

يك رئيس را در يك اداره پرخرج و مخارج با مبلمان چرمي مجلل و ديوارهاي طرح چوبي در نظر بگيريد. او پشت يك ميزتحرير بزرگ نشسته كه روي آن پر است از كارهاي مهمي كه نياز به توجه او دارند. او بسيار پرمشغله‌تر از آن است كه به هر اتفاقي كه در خارج از اتاقش رخ مي‌دهد توجه كند: در اتاقش به‌اندازه كافي كار دارد!
اين نوع رئيس مي‌تواند ترساننده و دور از دسترس باشد. بااين‌وجود، اين‌يك مسئله رايج در بسياري از سازمان‌هاست. شما دوست داريد چه نوع رئيسي باشيد؟ آيا مي‌خواهيد از ديگران دور بوده و فقط به خودتان اهميت بدهيد؟ يا مي‌خواهيد بدانيد كه در گوشه و كنار سازمان چه اتفاقي مي‌افتد؟
شما به‌عنوان يك رئيس مي‌توانيد بدون دوري و قطع ارتباط با ديگران به دليل دانايي، دانش و تخصص خودتان مورد تحسين و احترام قرار بگيريد. اگر ديواري در اطراف خود بسازيد آنگاه گروهتان نميتواند از تجربه شما بهره‌مند شوند و اين مي‌تواند از قابليت حل مسئله و تصميم‌گيري شما و اعضاي گروه بكاهد. برقراري ارتباط مي‌تواند يك مسئله مهم براي رسيدن به موفقيت باشد: هرچه ارتباط بيشتري با اعضاي گروه برقرار كنيد بهتر مي‌توانيد درك كنيد چه عواملي به آن‌ها انگيزه مي‌دهد، بهتر مي‌توانيد شرايط واقعي را تحليل كنيد و راه‌حل‌هايي پيدا كنيد كه نيازهاي كارمندان و شركت شمارا برطرف كند.

معرفي MBWA

براي اينكه با ديگران ارتباط برقرار كرده و ارتباط خود را حفظ كنيد بايد در گروه گشت زده و با آن‌ها صحبت كنيد، در كنار آن‌ها كاركنيد، سؤال بپرسيد و هنگامي‌كه به كمك شما نياز دارند در كنارشان باشيد. اين فرايند را مديريت يا گشت زني در اطراف (يا مديريت با قدم زني در اطراف) و به‌طور اختصاري MBWA مي‌نامند.
ويليام هيولت و ديويد پاكارد بنيان‌گذاران شركت هيولت پاكارد (HP) هستند كه استفاده زيادي از اين روش در شركت خود كردند. تام پيترز در كتاب موفق خود به نام «در جستجوي برتري» كه در سال 1982 نوشت درس‌هايي را كه از شركت HP و ساير شركت‌هايي كه از روش مشابهي استفاده مي‌كردند آموخته بود شرح داده است و بلافاصله پس‌ازآن عبارت MBWA معروف شد.

آنچه با MBWA مي‌توان به دست آورد:

از آن به بعد روش مديريت با گشت زني در اطراف هرگز قديمي و غيرمتداول نشد. اگر از روش MBWA استفاده كنيد مي‌توانيد مهارت‌هاي زير را افزايش دهيد:


قابليت دسترسي: وقتي كارمندتان شمارا به‌عنوان يك شخص و نه فقط يك رئيس مي‌بيند به‌احتمال‌زياد، شمارا از اتفاقاتي كه مي‌افتد باخبر مي‌سازند. درنتيجه شانس اين را داريد كه پيش از آنكه مسائل به مشكلات تبديل شوند از آن‌ها باخبر شويد.
اعتماد: هرچه گروهتان آشنايي بيشتري با شما پيدا مي‌كند به شما بيشتر اعتماد خواهند كرد. طبعاً شما هم اطلاعات بيشتري را به اشتراك مي‌گذاريد و اين مي‌تواند موانع ارتباطي بين شما و آن‌ها را از ميان بردارد.
دانش تجاري: رفتن به محيط كار و آگاهي از اتفاقاتي كه به‌طور روزانه رخ مي‌دهند مي‌تواند درك بهتري از عملكردها و فرايندهايي كه در اطرافتان رخ مي‌دهد را براي شما فراهم كند.
مسئوليت‌پذيري: وقتي روزانه با گروهتان در تعامل هستيد، توافق‌هايي كه با يكديگر صورت مي‌دهيد احتمال انجام موفقيت‌آميز كار را افزايش مي‌دهد. ازآنجايي‌كه به‌طور مرتب افراد را مي‌بينيد، افراد انگيزه و گرايش بيشتري به پيروي كامل از برنامه شما خواهند داشت.
رضايت و دلگرمي: وقتي به صحبت‌ها و نظرات كاركنان توجه شود آنگاه آن‌ها احساس بهتري نسبت به شغل و سازمان خود پيدا خواهند كرد. MBWA چنين فرصت‌هايي را فراهم مي‌كند.
بهره‌وري و ثمربخشي: بسياري از ايده‌هاي خلاقانه از تبادل نظرات و ايده‌هاي معمولي ناشي مي‌شوند. MBWA بحث‌ها و گفتگوهاي عادي را افزايش داده و به‌اين‌ترتيب افراد احساس راحتي بيشتري مي‌كنند كه نظرات و ايده‌هاي خود را براي شما بيان كنند.
استفاده از روش MBWA عليرغم فوايد آشكاري كه دارد بعضي مواقع موفق و بعضي مواقع ناموفق بوده است. براي انجام موفقيت‌آميز آن فقط گشت زني در اداره و سر زدن به محل انبار يا خط توليد، كافي نيست. MBWA مثل قدم زني در پارك نيست: آن‌يك تلاش قاطعانه و ابتكاري براي شناخت كارمندان، كاري كه انجام مي‌دهند و كاري است كه شما مي‌توانيد انجام دهيد تا بازدهي آن‌ها را افزايش دهيد. MBWA را صرفاً تحت اجبار انجام ندهيد احتمالاً اين اقدام چندان تأثيرگذار نخواهد بود.

امتیاز:
بازدید: 28
برچسب:
:
[ 1397/2/18  ] [ ۱۰ ] [ modiriyat ]
[ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

مرجع آموزش جديدترين و بروزترين مطالب مديريتي